Hej,

Undrar vilket som är "best-practice" när man vill skapa ett flexibelt tv-nätverk?

Mina förutsättningar är:
En parabol med Quad LNB (4 utgångar)
En "teknikcentral" (på lämplig plats i huset)
6-7 rum som presumtiva tv-signals mottagre

Jag har dragit slangar med coax från varje rum till teknikcentralen.

Nu vill jag alltså dra in de 4 kablarna från LNB till teknikcentralen och där sätta ihop nån fiffig, flexibel lösning som på ett enkelt sätt låter mig ansluta vilka rum jag vill till dessa 4 kablar.

Två frågor:
Har jag tänkt rätt om man ser till flexibiltet och framtidssäkring?
Finns det någon lösning på marknade som fixar ovanstående?
 
Med ett Quad lnb så får du egentligen bara 4 rum som kan bestyckas med satellitsignal. Det finns LNB med åtta utgångar för samma lösning.

Som det har diskuterats många gånger här i forumet så vore det kanske likväl lämpligt att nyttja sig av en multiswitch. Då kan du på enkelt vis bestycka din parabol på taket för position Viasat och CanalDigital med sk Quattro-lnb. Fortfarande fyra kablar från varje lnb ner till switch. En nionde kabel kan få följa med ner som kommer ifrån vanliga tv-antennen. Allt kopplas in i multiswitch och från denna drar man sedan ut en koax till varje rum där varje ände bestyckas med ett TV/SAT/RADIO uttag. Det ger dig sedan möjlighet att trycka dit en Viasatbox alt en CanalDigitalbox eller en Boxerbox för fria kanaler eller för deras betalutbud.
Att observera är att denna lösning ger funktion enbart för att titta på tv.
Ska man likväl ha sk PVR-boxar för satellit så behövs det mestadels 2 kablar. Boxerboxern som PVR klarar sig fortfarande med en anslutning/kabel.

Phu....
 
Japp, jag har plöjt igenom en del av trådarna som handlar om detta och jag är medveten om att jag bara kan få signal till 4 rum samtidigt med Quad:en.

Quattro lösningen med multiswitch är ju verkligen flexibel men idagsläget lite overkill då vi endast har Canal Digital med tvilling abb (2 boxar). Kostnaden för att köpa nya LNB, multiswitch samt abbonnemang för både viasat och boxer är inte motiverad...just nu i alla fall.

Min tanke var att skapa en lösning som gör att jag enkelt kan flytta den ena boxen och plugga in i vilket rum som helst. Jag är ute efter nåt som kan liknas vid en patchpanel för nätverk där jag kan välja vilket rum som ska få i sat-signal. Finns det nåt sådant på markanden eller är det hemmasnickeri som gäller?

Skulle man senare vilja gå över till Quattro så är ju en stor del av jobbet redan gjort om man har dragit slangar till en "teknikcentrel".
 
varför dumsnåla, skaffa iaf en 5/8 multiswitch. Det satte jag upp o har inte ångrat det en sekund.
 
Javisst, en patchpanel är ju en enkel sak att göra. Tror dock inte det finns några specifika färdiga paneler för just detta ändamål. Det man har i multimediacentraler för "patch" för tv är enbart anpassat för sedvanlig tv (45-860Mhz). På framsidan finns F-anslutningar men detta är anslutningarna till splitter/tapp. Så det blir nog likväl att skaffa sig ett vinkeljärn som det borras i och skruvas fast F-skarv med mutter på. I ändarna ska det likväl monteras dessa TV/SAT uttag anser jag. Inte för att du behöver utan kan lika bra ha en kabel uthängade ifrån dosan. Men det ser snyggare ut samt att du slipper att bry dig om att det glappar i kablar. Ett uttag med satport ger dig likväl en vettig anslutningspunkt som enbart behöver bestyckas med en anslutningskabel med sedvanliga RF-kontakter eller med F-kontakt.
 
moonstump: Exakt vad jag menade. Ville bara kolla om det fanns nåt färdigt att köpa innan jag lägger ett jobb på svärfar ;-)

Nimanjeb: Nån gång i framtiden kommer jag säkerligen att vilja ha en sån, men just nu kör jag med Quad.

Tack gubbs!
 
Om du kör legovarianten så är det väl bättre att använda antennsplittern och dina combiners att patcha med. Glöm heller inte antennförstärkaren.
 
Lägger jobb på svärfar??? *klurar*
Varför ska du köpa nåt?

DUMMER! ;)
 
haha...get your point...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.