De är så här att vi har precis flyttat då jag satt up parabolen själv på båda föregående adresserna antog jag att de inte skulle bli några problem men som jag bedrog mig hur v än gör vad vi än gör får vi ingen signal snälla hjälp
 
Ta ut kompassriktning, ha medhjälpare inne och mobilkontakt. Dagens parabol med digital signal gör att antingen har du bild eller inte. Här finns lite mer instruktioner.

Kjell G
 
tacksam för svaret men vi har vänt o vridigt hisat o sänkt hur mycket som hellst de vill bara inte funka vi har även införskaffat en så kallad satbeeper men denna piper hela tiden vart vi än riktar parabolen kanske är de trasig?
 
Kolla F-kontakterna, behövs inte mycket för kortis. Vet du om det funnits parabol tidigare? Har du nya grejer helt o hållet? LNB kan ju gå sönder så man vet aldrig. Vet inte hur satbeepern fungerar, tyvärr. Du har inget taskigt läge, träd som skuggar?

Hoppas det löser sig, normalt klarar du detta.

Kjell G
 
ja här sitter parabol på huset vi har flyttat till ett hus som är uppdelat i 2 lägenheter mitt ute i skogen o grannen våran har fått de att funka men de vart dyrt sa han då han anlitade en instalatör hade gärna sluppit den kostnaden men F-sladd menar du då sladden från parabol till motagare?
 
På antennkabeln sitter blanka F-kontakter som skruvas på kabeln. Det är viktigt att separera ytterhöljet (tunna koppartrådar) från den inre, grövre kopparn. Om du själv inte har gjort nån installation kanske det inte är problemet. Då behövs kanske installatören, de har "riktiga" instrument för inställning.

Kolla ändå anslutningar, gör ett nytt försök. Om LNB (mikrovågshuvudet) är trasigt är det inget svårt att byta. Det kan väl inte vara ett jääättegammalt LNB som behöver uppgraderas?

Kjell G
 
okej ja nej någon jättegammal lnb är de inte både den o kablar köpta nya för mindre än ett år sedan så jag vet inte.. de får nog bli en instalatör iaf men tack för hjälpen iaf
 
Vrid ner känsligheten på beepern så slutar den tjuta hela tiden.. Det är ju känsligt som 17, någon mm hit o dit gör hela skillnaden.
Jag hade med mig datorn upp på taket och surfade in till min tvbox och kunde kolla signalen i den, bättre än beepern.. Givetvis beroende av vilken tvbox man har
 
Med datorn och google maps kan man ju oxå få ut en exakt riktning vart parabolen skall riktas, rekommenderar satelitvyn.
 
harry73
Har du viasat eller canal digital?

satelliten lär väl vara i söder i alla fall (plus minus några grader)

Ställ parabolen så bra som möjligt in utan att bryr dig om signalen. Sen får du ta telefonkontakt med någon som tittar på signalstyrkan i din box inställningsmenu. Nu vrider du långsam runt parabolen och kompisen hojtar till när signalsytkan är som bäst. Sen skruver du fast parabolen så att den inte kan rotera längre. Nu får du rikta parabolen på rätt höjd (angle). Igen skriker kompisen när signalstyrkan är som bäst. Sen tror jag at man också kan rotera LNB:n i behållaren.

Om du inte får någon signalstyrkan alls har du antingen ett hardwareproblem eller ett högt hus eller träd som skymmer satelliten.

Lycka till
 
Jag försökte också men tog hem en snubbe till slut. Han håvade fram sin "satbeeper" som kostar 30 lakan före moms. Det var hårfin skillnad på signa och ingen signal. Sista justeringen gjorde han genom att dra åt muttrarna ngn mm till, så vred sig disken helt rätt. Så mitt tips är att bita i det sura äpplet och ta dit en som kan, annars blir du galen. Kostade 2 tkr men det var det ändå värt känner jag.
 
cizzly, du får åka till McDonald's och handla :)

Deras sugrör är perfekta och tejpa fast på en vinkelmätare, ställ in vinkel efter din ort
och kolla genom sugröret om du har fritt för träd eller hus.

http://kjelectronic.com/vinkelmat.jpg

Ser att du bor i norrland och jag tippar på vinkeln blir runt 17 grader.

Kompass riktning brukar hamna rakt mot söder, så för att vara på den säkra sidan bör du nog ha fritt 180 gr +- 20 gr.

Ex. Umeå 16.75 höjdvinkel(elevation), 200 gr kompassriktning(azimuth)

Finns ett bra program SMW 3.0 Link för inställningar.
 
F
Jag försökte med "frun framför boxen insignal", jag på en stege och telefonkontakt. Fungerade inte alls, var helt omöjligt att få in signal. Köpte en sån här. http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Antenn/Satellitinstrument/ Lätt som en plätt. Först handrikta i sidled efter kompass och i höjdled efter skalan på parabolen. Sen svepa parabolen i sidled och succesivt höja känsligheten på instrumentet. Efter ingaffling i sidled (det handlar om nån mm) så gjorde jag samma sak i höjdled.
 
Undrar hur det gick för TS, verkar som det blev (dyr) installatör?

Kjell G
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.