Behövs en Aqara hub för att para in deras komponenter till Zigbee eller fungerar andra zigbee hubbar / nätverk såsom HomeAssistant SkyConnect?

Jag är helt ny på det här och köpte en SkyConnect från Kjell o Co. där jag även köpt Aqara T1 för att styra belysning.

När jag söker efter nya zigbee produkter i HomeAssistent (försöker para / lägga till enhet) så hittar den ingen Aqara T1 även fast jag trycker på restart-knappen så att modulen börjar blinka blått snabbt...

Aqara T1 - https://www.kjell.com/se/produkter/...phQXHLLFkkSnnMOjsG25e7t5hOC5x-u8aAsJqEALw_wcB
 
WestbergA WestbergA skrev:
Behövs en Aqara hub för att para in deras komponenter till Zigbee eller fungerar andra zigbee hubbar / nätverk såsom HomeAssistant SkyConnect?

Jag är helt ny på det här och köpte en SkyConnect från Kjell o Co. där jag även köpt Aqara T1 för att styra belysning.

När jag söker efter nya zigbee produkter i HomeAssistent (försöker para / lägga till enhet) så hittar den ingen Aqara T1 även fast jag trycker på restart-knappen så att modulen börjar blinka blått snabbt...

Aqara T1 - [länk]
Jo den här switchen har strulat men ska nu funka med senaste version av HA, 2024.8.2

En lång tråd som avslutas med en buggfix.
https://github.com/zigpy/zha-device-handlers/pull/2871

EDIT version 2024.8.3 utgiven idag ser jag, uppgraderar.
 
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
Hur långt avstånd klarar ZHA / HomeAssistant SkyConnect / Aqara av att kommunicera, på ett ungefär?

Jag uppdaterade HA men det funkar fortfarande inte. Funderar på om SkyConnect sitter för långt bort om Zigbee är ett för svagt nätverk... Har för mig att jag läste någonstans om att det är ganska svag effekt som det jobbar med.
 
WestbergA WestbergA skrev:
Hur långt avstånd klarar ZHA / HomeAssistant SkyConnect / Aqara av att kommunicera, på ett ungefär?

Jag uppdaterade HA men det funkar fortfarande inte. Funderar på om SkyConnect sitter för långt bort om Zigbee är ett för svagt nätverk... Har för mig att jag läste någonstans om att det är ganska svag effekt som det jobbar med.
Jo helt riktigt så behövs det ett antal zigbeeprylar som bildar ett meshnätverk med varandra.
Har sett siffran 20m räckvidd om det är helt fritt men i ett hus är det då väggar/golv av olika slag.
Själv behövde jag nog runt 10 anslutna prylar innan jag såg att hela huset täcktes från vind till källare.
 
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.