Hello...

Nu är nääästan vårt husköp klart (äntligen), så jag vågar mig på en fråga... (ta i trä;-))

I köket finns en vägg med ett ganska brett fönster på, som vätter ut mot en stor altan. Här vill vi hemskt gärna byta ut fönstret och sätta in nån slags pardörr i glas med spröjs, nåt liknande denna: http://www.fonsterportalen.se/product_info.php?ProductID=99&noCat=yes ... Fler tips mottackes tacksamt!

Det jag funderar över är hur stort projekt detta skulle kunna bli, vad det kan gå på i material och hantverkskostnader etc? Nån som gjort nåt liknande och vill komma med lite funderingar?

Tack o hej sålänge!!
 
Redigerat:
Jag har gjort det du frågar om, hade ett 140 cm brett fönster och satte in en altandörr (dubbel) måtten var 14x21 Vitmålad med Löstagbara spröjs.
Det var inga större problem - bara att ta tigersågen och såga ner till golvet - problemet är om man får en stort mellanrum upptill. Sen är det att sätta igen på insidan och utsidan med foder. Så det är inte så stor kostnad - om man gör det själv.
Det stora problemet jag har, är att elementet nu sitter mitt i dörren :)
Min altandörr köpte jag på en firma i Tärnsjö som har bra priser.
 
hahaha! Tack för ditt svar! Låter väldigt tjusigt med elementet där i mitten;-)

Vi har en vän som nog kan göra själva jobbet, så det borde kanske inte bli så dyrt då...Då är det bara att mäta fönstret då:)
 
Har gjort samma sak själv. Så länge du håller dig till samma bredd som befintligt fönster så kommer monteringen inte att vara speciellt komplicerad. Däremot finns ju altandörrar i alla olika prisklasser, så där kan det bli hur dyrt som helst! Men se till att inte vara snål när det gäller isolerglas, osv. En helglasad altandörr ger ett ganska stort kallras även med ett bra U-värde, särskilt som det är svårt att få till en bra placering av en radiator.
 
Instämmer med föregående talare ! inget svårt och tar inte speciellt lång tid.
Öppna upp på insidan o kolla så det inte går några elrör som du sågar av bara.
 
Jag stoppade i en dubbelaltandörr i en vägg där jag tidigare hade ett fönster med karmyttermåttet 14 i maj 08 och de tips jag kan ge är att kolla att det inte går el i väggen. Jag hade el i väggen och ett element under fönstret som gjorde det lite mer komplicerat, dock inte mycket svårare.

Ett tips till, är något som jag själv gick och grubblade på ett tag, är att inte välja lika delning på dörrbladen. Då jag hade modulmåttet 14 skulle det ge väldigt smala dörrblad varför jag valde 10 för själva gångdörren och det ångrar jag inte idag. Nu verkar du vara inne på en bredare dörr M16 så det kanske inte är något problem men jag vet vänner som idag ångrar att de valda samma delning, de kan inte gå ut med en full bricka utan att öppna båda dörrbladen.

Var försiktig om du drevar med fogskum och dubbeldörr, staga då upp karmen med en eller ett par stöttor. Annars fungerar vanliga drevremsor väldigt bra.

Ett annat tips ....
Jag måttbeställde min dörr från en ytterdörrtillverkar som egentligen bara tillverkar ytterdörrar och på det sättet kunde jag be om att få "riktigt" lås - Assa 2002 :) med rejäla trycken som passar resten av mitt hus. Det innebär även att dörren är säkrare än en normal altandörr samt att jag kunde få exakt de mått jag själv ville ha på bröstning, kanter, osv. Detta företag kunde dessutom leverera dörren på 3 veckor istället för 8 veckor som Swedoor, Dooria m.m. kunde leverera på. Den ser dock ut som en altandörr med spröjs och allt.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar! Massa bra tips! :)

Får man fråga vad företaget du beställde ifrån hette då?;-)
 
Jag använde mig av ett byggföretag i Uppsala, Bygginrede, de hade kontakten med fabriken (eller dörrföretaget). Bygginrede arbetar egentligen mot företagsmarknaden men de hjälpte mig med detta och kontakten med företaget som tillverkade dörren. Jag har för mig att dörrföretaget ligger i Västerås-trakten eller liknande men är lite osäker, hör med Bygginrede.

-Lucca- skrev:
Tack för ditt svar! Massa bra tips! :)

Får man fråga vad företaget du beställde ifrån hette då?;-)
 
buicksuper buicksuper skrev:
Jag har gjort det du frågar om, hade ett 140 cm brett fönster och satte in en altandörr (dubbel) måtten var 14x21 Vitmålad med Löstagbara spröjs.
Det var inga större problem - bara att ta tigersågen och såga ner till golvet - problemet är om man får en stort mellanrum upptill. Sen är det att sätta igen på insidan och utsidan med foder. Så det är inte så stor kostnad - om man gör det själv.
Det stora problemet jag har, är att elementet nu sitter mitt i dörren :)
Min altandörr köpte jag på en firma i Tärnsjö som har bra priser.
Har du en bild på detta? Kikar på att göra samma sak men får känslan av att man får en väldigt smal glasruta. Hur upplever du det? Vilken blev den faktiska bredden per Glas sektion? 48-49cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.