Planerar att byta tak nästa år, så jag sitter och klurar lite.

I besiktningen när vi köpte huset kom det fram att taket har nått slutet av sin livslängd så det vore en bra ide att börja tänka på att lägga om taket.
Vad som också kom fram var att det nuvarande tak av betongpannor, hade nått slutet av sin livslängd i förtid, därför att lutningen på vårat tak ligger nära gränsen för vad som betong/tegel pannor klarar. Det funkar med takpannor, men det är inte idealt.

Så nu tänker jag att det kanske vore en tanke att inte lägga på nya betongpannor. Utan att byta till något som är (enligt mitt googlande) mer funktionellt för plattare tak, dvs. Papp eller tak shingles (av papp)

Men så funderar jag på om papptak, det är ju inte så vanligt på hus som ej är garage, skjul eller sommarstuga.

Sänker ett papptak - snarare än gammalt hederliga svenska betongpannor, som folk är vana vid att se, värdet på huset?
 
Ingen aningen generellt, men inte för mig. Jag tycker dessutom det ofta ser konstigt ut med pannor på ett för flackt tak.
Delux är ju såklart att välja falsad slätplåt, men papp är (för mig) inget dåligt alternativ. Förutsatt att det är ordentligt gjort med svetsade fogar.
 
Lägger till bild på huset där taklutning i fråga syns.

2014-11-19 12.50.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det är omöjligt att svara på en sådan fråga. Bedömningen av värdet på huset är så komplex. Men jag skulle tro att så länge du har en takbeläggning som funkar och är godkänd (fackmannamässigt utförd) så sänker det inte värdet.

Omvänt kan man också säga att det kanske är en större nackdel att lägga på betongpannor igen, just eftersom de har en kortare livslängd än vad som kan förväntas.

Om ni har tänkt att bo kvar i huset så är resonemanget bara teoretiskt ändå. Banken lär inte bry sig så länge taket är tätt.
 
Jag skulle resonera kostnad mot livslängd, som köpare vill man helst inte göra större renoveringar om man inte behöver.
Ska du bo i huset längre tid så gör det som känns bäst för dig.
 
Bandtäckning på det taket skulle bli snyggt. Papp skulle nog se ganska konstigt ut.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jag tror det är omöjligt att svara på en sådan fråga.
Ändå har du och alla andra hjälpsamma forummedlemmar precis svarat den. Tack så mycket allihopa. :)

Fick för mig att detta kunde vara en sådan där sak som 'alla vet att man inte ska göra'. Typ i samma ordning som att riva ut original byggnadsvårds detaljer ur gammalt hus för att byta ut mot billig, praktisk, ikea lösning.

Men från samlingen av svaren som ej är av en "ARRRGHHHH! NEJ! Är du galen?" karaktär, så är nog min farhåga ej baserad i verkligheten. Vilket glädjer mig.
 
Lägger du koppartak så höjer du huset värde, i vart fall i koppartjuvarnas ögon ;)
 
harry73
Hur gammalt är befintlig tak hur mycket problem har du haft med det.

Får man ändra takets utseende eller behöver man bygglov för det?

Taket kommer att sätta prägel på huset och beroende vad du väljer blir det funkis, pampig, billigt, mm och det påverkar absolut värdet på huset
 
  • Gilla
ivarssonivar och 1 till
  • Laddar…
Att lägga ytpapp blir inte snyggt och har en livslängd på 30-40 år dubbelfalsad bandtäckning skulle vara snyggast.
 
Stefan N skrev:
Bandtäckning på det taket skulle bli snyggt. Papp skulle nog se ganska konstigt ut.
Instämmer till fullo!

Att bara lägga papp stämmer inte med husets fina yttre i övrigt.
Det måste ju vara harmoni mellan de olika byggnadsdelarna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.