Märkte nu ikväll att det droppade i ett av barnens rum, så jag klättrade upp på taket och mycket riktigt har tjärpappen spruckit, ända från nock ner till takfoten..
Vad kan detta bero på? gammal torr papp som spruckit när huset flyttat på sig?

Huset är en 70-tals enplansvilla i tegel med väldigt liten taklutning...

Kan jag lägga på remsor med tjärpapp och laga temporärt med kallasfalt?
Såg att det var fler ställen det var på väg att börja krypa..

Och då kommer nästa fråga:

Dags att lägga om taket? Lika bra att höja och tilläggsisolera när det ändå skall göras?
ny papp? plåt? tegelpannor?
 
Laga med remsor och asfaltklister sen kan du väja hur som faktist
 
Har du låg lutning (under 6-7 grader) så är det papp som gäller om du inte höjer lutningen..
 
S
alltid bra att öka lutning på ditt tak om du vill tilläggsisolera
 
remsor och klister alltså.. kollat runt lite på bl.a. beijer och byggmax men hittar bara rullar med fullbredd.. finns det rullar med papp som är ca. 15-20cm bred?

Hur mycket lutning behöver man för takpanneplåt?
Ska kolla smygen imorrn, men skulle tro att det lutar runt 10-15 grader..
 
piko skrev:
Hur mycket lutning behöver man för takpanneplåt?
Ska kolla smygen imorrn, men skulle tro att det lutar runt 10-15 grader..
Det finns takpanneplåt som går att lägga ner till 14 grader, lägre än så har jag aldrig sett.
 
S
falsad plåt går att lägga plant
 
Daniel78: tack :)

Hade gärna lagt takpanneplåt då jag kan köpa det billigt genom jobbet, och även utföra mesta jobbet själv :)
Hur skulle man regla upp enklast/bäst/smidigast för att få mer lutning på taket?

Falsad plåt är nog tyvärr för dyrt.. jobbar delvis med plåt och vet vilken tid det tar, hade jag haft pengar så.. :)

Och sen isolering.. ull eller cellplast verkar vara den eviga frågan..
Funderade på om man skulle leja bort själva snickeriet och eventuellt lägga plåten själv..


Edit: Kan jag lägga asfaltsklister nu? vi har ca. 4-6 plusgrader..
 
Redigerat:
S
fram med någon sorts värme när du lägger på så

finns system för att ändra vinkeln på tak. men du kan ju bygga själv med regler och takpapp
 
Redigerat av moderator:
Skall du lägga plåttak så är 14 gr lutning minium om minnet är med
väljer du plåt så kan ändring av lutning reglingen vara ganska enkel,det går väl att styva mot det bef taket
 
Kollat lite på plannjas hemsida och enligt dem har de plåt fr.o.m. 3.6 graders lutning, vilket skulle kunna vara ett alternativ..

Frågan är bara hur dumt det kommer se ut att höja taket 20 cm på en enplansvilla med så lite lutning på taket..
 
S
du har bara lutning åt ett håll nu?
 
det blir ju utan tvekan ett snyggare o värdefullare med resning tex 27 gr
 
Ungefär sådär ser vårat tak ut, fast utan utbyggnaden till vänster och med ca. 10 graders lutning..
Valmat har jag för mig att det kallas?
 
  • uploadfromtaptalk1334179127709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.