Står i begrepp att bygga nytt hus och har tittat en del på moderna funkishus.
Då dessa till största del har platta tak med låg lutning så drar jag mig till minnes skolan där jag gick på högstadiet( mitten på 80-talet) som hade en hel del problem med läckage. Vad säger expertisen om dagens teknik och matrial ? Känns säkerheten mot läkage lika betryggande som ett vanligt beprövat tak med takpannor? (Verkar ju dock finnas problem med dessa också.. i form av snö som yr in under takpannor och åstadkommer fuktskador)

Kan man utan större "risk" köpa ett nytt funkis hus med 2 gradig lutning på papptaket utan att behöva ora sig för att vakna av vatten som droppar ned i ansiktet från taket ?

Har tittat lite på Götenehus modell Origo.. Normalt 4 gradig lutning men tvungen att sänka lutningen till 2 grader på taket pga kommunens bygghöjds restrektioner inom området.

/med hopp om svar ..både positiva och negativa.. (Väl underbyggda då! ;)
 
Inga problem med dagens material, så länge du väljer dom stora svensktillverkade materialen (Icopal, Trebolit, Mataki)

Ta en titt på:Tätskiktsgarantier i Norden AB Där finns jättemycket matnyttig information

Ser inga problem med att gå ner till 2gr lutning, det enda som möjligtvis kan hända är att du får lite kvarstående vatten på något ställe på taket (vilket rent tekniskt inte spelar någon roll, men det kan ju se tråkigt ut rent estetiskt, om nu taket är synligt)

Helst bör man välja en av tillverkarna auktoriserad entreprenör som dessutom har goda referenser. får du dessutom nys om någon kille på den firman som är extra duktig så kräv då att han ska vara med på ditt bygge.

håller du dig till dessa råd så har du ett tätt tak i åtminstone 40 år.
 
Man kan lägga pvc-duk också. I grundutförande ganska fult, men kan bli riktigt snyggt om man svetsar fast profiler så det liknar bandtäckt plåt. Men som sagt syns det inte så spelar det ju ingen större roll.
 
Eller lägga sedumtak, så blir det riktigt snyggt! :D

Kostar dock en slant, men förlänger livslängden på papptaket.

Veg Tech AB
 
  • Veberod.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
glömde skriva: kolla Protan om du vill ha info om pvc-duk.
 
I slutändan handlar allt om hur genomföringarna tätas. Det är där det kommer att läcka om takläggaren tar genvägar. Och det verkar tyvärr vara få takläggare som har intresse av att ge kunden ett tätt tak.

Grannen la om sitt platta tak. Det läckte som ett såll runt skorstenen. Där fanns inte ens ett uppvik, bara en massa asfaltsklister.

Min mor la om sitt tak. Takläggaren vägrade använda "grodor" runt avloppsavluftningen trots att vi explicit bad om det. Vi fick byta till en annan takläggare som - precis som vi - ansåg att det var det säkraste sättet att täta runt en cirkulär genomföring.

Varför är det så förbannat svårt att göra ett bra jobb? Varför ska det fuskas hela tiden?
 
Det där handlar inte om att dom tar genvägar utan snarare om att ni lyckats hitta takläggare som inte kan sitt jobb. Om du menar stosar med "grodor" så är ju det inget att diskutera, det är ju ett måste. Jag tror nog att de flesta takläggarna vill göra ett tätt tak, bara att ni lyckats hitta ett gäng sopor.
 
Vid två graders lutning så är det viktigt att man är nogrann vid fotplåten, särskilt om man har litet utsprång. Det bästa är att använda hardcore-plåt då det är ett helt annat "bett" på den eftersom den har en annan beläggning än den traditionella plåten, pratade med tekniker från icopal i Torsdags och dom rekommenderar att man endast använder plåt med denna typ av beläggning.

Har man brunnar istället för fotplåt så ska dom vara rostfria och inget annat.

Gummistosar använder vi oss helst inte av, dels ser dom för j...iga ut och dels är dom lätta att misslyckas med, plåtstosar är betydligt bättre.

Vid detaljer, sarger, uppvik osv. är det givetvis som viktigast att man (som takläggare) lägger ner ordentligt med tid och kunnande, för visst är det så att riskerna ligger just där. har takläggarna slarvat med den biten och kört på med assfaltsklet och dylikt så ska man reklamera så det visslar om det och dom åker garanterat på att fixa det, konsumentköplagen gäller!

Detta ska inte behöva hända om man använder sig av dom stora drakarnas aukt. entreprenörer då dom har höga krav på entreprenörerna.
(därmed inte sagt att ett tak lagt av dessa entreprenörer aldrig läcker)
 
Som sagt,det gäller att vara noga vid alla hinder huvar stosar etc.

Jag är byggnadsplåtslagare från grunden så jag gör alla mina detaljer själv , och då är det alltid dubbelfals som gäller runt huvar och stosar.Brunnar ska alltid vara rostfria inget annat.Och som sagt det är hardcoreplåten som gäller.
Finns för övrigt inte plåtisolen kvar längre iallafall inte hos bevego och lindab som jag köper av.

Mina tak läcker aldrig ;-)
 
Det låter som det är ganska tryggt med papptak bara man tillser att det är en fullgod noggrann entreprenör som lägger taket.

Det sitter ett takfönster och en uppstigningslucka på taket så lite mek blir det.
Dock inga brunnar.

Ska ta och forska lite i vad Götenehus kör för typ papptak..

Det jag kan utläsa av ett preliminärt kontrakt är :
Underlagstak av 20mm råspont och underlagspapp,fackverksbalk,Helklistrad ytpapp färg svart

På en sektionsritning på huset kan jag utläsa
Taklutning: 2 grader
samt
2-lags papptäckning, Yttertaks luckor 20 råspont

och under det
400 lösull
0,20 plastfolie
28x70 glesreglar c300
12 Takess takskiva

Rimlig och ok lösning ? (fråga till takexperterna :) )


Inga som har nybyggt hus med papptak som upplevt problem ?

mvh Tomas tvivlaren
 
xirg skrev:
Det låter som det är ganska tryggt med papptak bara man tillser att det är en fullgod noggrann entreprenör som lägger taket.

Det sitter ett takfönster och en uppstigningslucka på taket så lite mek blir det.
Dock inga brunnar.

Ska ta och forska lite i vad Götenehus kör för typ papptak..

Det jag kan utläsa av ett preliminärt kontrakt är :
Underlagstak av 20mm råspont och underlagspapp,fackverksbalk,Helklistrad ytpapp färg svart

På en sektionsritning på huset kan jag utläsa
Taklutning: 2 grader
samt
2-lags papptäckning, Yttertaks luckor 20 råspont

och under det
400 lösull
0,20 plastfolie
28x70 glesreglar c300
12 Takess takskiva

Rimlig och ok lösning ? (fråga till takexperterna :) )


Inga som har nybyggt hus med papptak som upplevt problem ?

mvh Tomas tvivlaren
Det där ser helt OK ut, DOCK så är det någon gammal konstruktör som skrivit av gamla handlingar och inte riktigt är med i gamet då man mycket sällan föreskriver en 2-lagstäckning då detta företrädelsevis görs med gryta på det gamla sättet, nä idag kör man nästan uteslutande med enlagstäckningar och man helklistrar inte heller utan man fäster in materialet mekaniskt, i ditt fall med skruv+bricka.
(som då skruvas i överlägget på underliggande matta) Detta är att föredra då byggnaden har en chans att röra sig under pappen, gentemot helklistring där risken för brott i pappen pga. rörelser är mycket större.
I vilket fall ska inte en enlagstäckning helklistras, den ska antingen strängklistras eller fästas mekaniskt.
en tvålagstäckning brukar däremot helsvetsas.
 
här har du en till tillverkare av taktäckning, Derbigum Eurotak AB
 
Derbigum är inget att satsa på, det är en APP-papp. Det är bättre om du satsar på en SBS-papp typ Mataki eller Icopal. SBS-pappen är mjukare och bättre anpassad till vårt klimat. Derbigumet släpper gärna i skravarna om det inte görs rätt.
 
Jag glömde säga att det är väldigt fult också.
 
bilda dig en egen uppfattning om materialen !
sbs pappen tål ej solljus, så den måste ha en täckning av ngt slag som sedan lossnar.
derbigum är testad och P märkt.
den finns även i ljus färg.
den är lagd på hus i svalbard där tempen är upp till -20 året om, så kylan pallar den för.

men som sagt bilda dig en egen uppfattning om dom olika materialen, men jag tycker att alla material ska komma fram, inte bara dom som vissa takläggare som är här på forumet rekommenderar/representerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.