Ska bygga ett funkishus med låg lutning på taket. Går det att välja papptak för att komma ner i kostnad?

Är papp ett bra material?
Hur länge håller det?
Finns det några problem med papp?
Är det svårt att laga om det skulle gå hål?

Tack!
 
Nu hoppas jag att mer kunnigt folk kommer att besvara frågan senare, men jag kan väl börja då jag i alla fall har pratat med någon som sade sig vara fackman om detta då jag har ett liknande projekt på gång och där papptak var vad jag fick.

Är det väldigt låg taklutning är papp inte bara ett bra material, utan bäst (beroende på vilken papp förstås).
Detta ska enligt utsago bero på att pannor är för tungt för låglutande tak och plåt rör sig för mycket när det får stor belastning vilket det får på ett låglutande tak vintertid. När plåten rör sig vidgas hålen och vatten kommer in.

Ett ordentligt papptak håller i ca 30 år.

Problem kan uppstå om det går hål vid snöskottning och enligt uppgift är det svårt att lägga själv om det finns rörgenomförningar eftersom det är svårt att få tätt, men en takläggare ska kunna fixa det.

Mer törs jag inte säga.
 
Lägga papp på tak med liten lutning är som att be om problem, hållbar heten skulle jag villa säga är 15 år och det är solen som ger sprickor i pappen som är största boven.
 
Är det tillräckligt låg vinkel så är väl papp enda alternativet?
 
Dubbelfalsad bandtäckning av plåt är väl bäst och det håller din livstid ut och snyggt är det också även om det kostar mer.
 
Skumpen skrev:
Dubbelfalsad bandtäckning av plåt är väl bäst och det håller din livstid ut och snyggt är det också även om det kostar mer.
Som sagt, jag har endast en taksnubbes ord att gå på, men han jag pratade med menade att plåttak på tak med för låg lutning (under 11 grader, tror jag att han sa) inte fungerar för att plåten rör på sig och vidgar hålen där skruvarna sitter. Har han alltså fel?
 
Om man får en vall med snö på ett låglutande kan det uppståen liten sjö med vatten. Det blir då ett vattentryck på skarven och det klarar inte ens dubbelfalsad plåt. Än mindre takpapp. Länsförsäkringar krävde helsvetsad (rostfri) plåt på tak under 4° lutning. Så fick det bli på mina tak under balkongerna. Svindyrt, men som sagt ett krav.
 
Hene i dubbelfalsad bandtäckning andvänds inga skruvar eller spik
 
Anledningen till att man inte kan lägga tegel på tak som lutar mindre än 14 grader är helt enkelt att vattnet inte rinner av ordentligt. En del av det kommer att rinna runt nederkanten på pannan och in under teglet. Det har absolut inget med vikten att göra.
 
Skumpen skrev:
Hene i dubbelfalsad bandtäckning andvänds inga skruvar eller spik
Jag tror att TS får bortse från mina svar i denna tråd. Inte en siffra rätt hittills. Men jag har då lärt mig ett par saker och det tackar jag för.
 
Det plåtslagarna har sagt till mej ang plåt på tak med liten lutning är att det kan läcka in vatten i skarven och därför har jag alltid lagt hela plåtar så att det inte blir nån skarv på tvären.
Jag har lagt tp20 på både bostadshus, garage och uteplatsen, liten lutning med papptak original. Enkelt att lägga, väger inte så mycket.
Hittills inte haft några läckage men jag hade såväl garaget som uteplatsen täckt med enbart råspånt + underlagspapp i en veckas hysteriska regn utan att det läckte in nåt alls nånstans så då ska det väl va tätt med plåten på antar jag :)
 
Papp eller duk är det enda du kan lägga på tak med lutningar under 3 grader och ett papptak håller åtminstonde 40 år om det är korrekt lagt.
 
Jan-Å skrev:
Hittills inte haft några läckage men jag hade såväl garaget som uteplatsen täckt med enbart råspånt + underlagspapp i en veckas hysteriska regn utan att det läckte in nåt alls nånstans så då ska det väl va tätt med plåten på antar jag :)
Så länge det bara regnar tämligen rakt uppifrån brukar vattnet rinna av. Problemen börjar när det blåser så pass att regnet driver sidledes, eller när du stora samlingar av smältande snö på taket.
 
C_N skrev:
Ska bygga ett funkishus med låg lutning på taket. Går det att välja papptak för att komma ner i kostnad?

Är papp ett bra material?
Hur länge håller det?
Finns det några problem med papp?
Är det svårt att laga om det skulle gå hål?

Tack!
Papp är numera ett mycket bra material och oftast det enda materialet om man skall lägga taket själv.
Det håller minst 30 år men de nya pappmaterialen håller ännu längre.
Problemet är som med andra material. man måste vara extra noggrann vid låga lutningar.
Otroligt lätt att laga om det skulle bli något hål.

Har själv lagt papp på bostadshuset friggebod och sommarstuga. Alla med låga lutningar, 5 till 14 grader.
Det första taket som vi lade var med den gamla tekniken - att hinka upp het "tjära" på taket. Besvärligt och tidsödande.
Det andra taket var med proffspapp och gasolbrännare. Mycket smidigt och garanterat tätt.
Det senaste var med förklistrad papp. Otroligt smidigt och enkelt. Noggrannhet vid skarvar är dock extra viktigt.

Första "tjärtaket" är snart dags att lägga om och det har legat i 25 år.

Om jag skulle lägga tak idag på 5-10 graders tak skulle jag välja dubbelfalsat för extra livslängd. Fast mycket dyrt då man måste anlita takfirma. Det finns visserligen falsat tak som man själv kan lägga från 8 grader men om man har genomföringar på taket skulle jag undvika detta.
Om jag skulle göra jobbet själv skulle jag lägga självklistrande papp av högsta kvalitén. Eller om man av någon takfirma kan få tag på proffspapp för gasolläggning så skulle jag i första hand välja detta alternativ.
 
andersmc skrev:
Så länge det bara regnar tämligen rakt uppifrån brukar vattnet rinna av. Problemen börjar när det blåser så pass att regnet driver sidledes, eller när du stora samlingar av smältande snö på taket.
Fast hur ofta har man det? Det ligger ju papp under plåten som tar hand om ev. vatten vid de få tillfällen det rör sej om.
Men det är korrekt att skarven är problemet med plåttak, speciellt vid hård vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.