Tjena!

Har precis gett mig in på att riva vårat gamla badrum för renovering.
I en av vägarna går ventillationskanelen för kök etc. upp till taket/skorsten (dock i plåt)

Taket är ett papp tak med nästan "platt" lutning.. tro det kan röra sig om några få grader,
inne höjde spänner från 2,50 till 2,10 på dryga 9 m. det är omlagdt 1994 , vi köpte huset för 2,5 år sedan. (2005)

När jag igår fick bort gipsen runt om venilations kanalen syns det tydligt att
det har varit / är fuktigt..
När jag idag kom in i badrummet så ser det nästan ut som det har regnat
in , ser droppar i gips dammet

IMG_2284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog lite bilder på hur reglarna ser ut runt om den föredetta kanalen.
samt isoleringen.

IMG_2281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2286.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag stoppar in handen innan för plasten samt isoleringen känner jag tydligt hur fuktigt det är,
Hur går man vidare med nått sånt här??... skall jag ge mig på att riva innertaket??.. eller skall jag
ge mig på att ta kontakt med försäkringsbolag??.. har dock för mig att försäkringsbolag är totals o intresserade av vatten som tränger in ute-i-från?
 
1. Täta taket om det är det som läker. Jag hade samma "fel" men jag tror att där var det kondens som rann ner då röret var oisolerat genom vinden.

2. Försäkringsbolaget kan pynta en del det är bara att höra men troligen inte mycket 1-3000:- gissar jag på.

3. Riv ut skräpet och gör det rätt. Ser ju inte ut som några större skador på bilderna.
 
Som sagt de kan visa sig knivigt att avgöra om detta är fukt utifrån eller kondens på röret. Nu iom att du frilgat det så kanske det kommer till mer fuktig luft som kan kondensera.

Om ventilationsröret kommer från köket så skall det dessutom vara brandisolerat. Tänkbart att reglerna var annorlunda när det gjordes.

I rubriken nämner du dolda fel. Det är ofta oerhört svårt att få något klassat som dolt fel. Men detta låter som ett av de sälsynta fall där det kanske skulle kunna lyckas.

En sak som talar mot är att du har ett så platt tak,. det är en risk konstruktion som man ev. får förutsätta att den kan läcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.