Jag gav mig in på att byta det gamla och rostiga plåttaket på svärmors sommarstuga och skall lägga papptak.

Nu är det ju inget avancerat direkt men det är lite mindre komplikationer som jag inte funderat så mycket på.
Stugan är L-formad och de har byggt ett uterum i hörnan, så att säga.
Taket är av kanalplast och det är är placerat inskjutet mellan underliggande papp och själva plåttaket och med nån form av plåt lagd ner mot plasten så att vatten skall rinna från stugtaket, ner på kanalplasten och vidare ner mot hängrännorna.
Det enda problemet är att då det blåser minsta lilla så vandrar vattnet mot lutningen, under plåtbiten och in mot kanten, vilket resulterar i att det droppar in. De har troligen för lite lutning.

Nu när jag river plåttaket så kommer ju kanalplasten ligga ovanpå det gamla papptaket och allt regnvatten kommer då rinna in i uterummet.

Så, nu funderar jag på hur jag skall undvika att det här händer utan att behöva göra åverkan på uterummet.

Min spontana tanke är att lägga takpappen en 20cm eller så ut på kanalplasten och limma den med en ordentlig mängd takpappsklister.

Låter detta som en vettig lösning eller finns det andra jag inte tänkt på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.