Hej

Jag tog bort gammal pappspänn och undrar om det har någon isolerande effekt ? Var det dåtidens fuktspärr? Är det lugnt om vi målar brädorna ?
 
  • Trätak med borttagen pappspänn, synlig takkonstruktion med lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pappen fungerar inte som fuktspärr. Och den har en marginellt isolerande effekt. Det som den kan tillföra i tillägg till det estetiska är att täppa till små springor. Det minskar draget genom väggarna eller taket ifall det inte är helt tätt sedan tidigare.
 
Fuktspärr var inget man funderade över back in the days, det behövs inte när vindsisoleringen består av sex tum sågspån och tvagning sker i en balja ute i brygghuset.;) Pappen är mest estetisk och lite skydd mot drag och sågspån.
 
Tack för svaren uppskattar det!

Var uppe i vinden och såg att det fanns spån och över det sån gul ull. Behöver jag göra några ”viktiga” åtgärder eller är det lugnt for now? Det hålet från eternit har jag täppt igen, och antar att möglet är pga läckan.

Mvh
 
  • Vindutrymme med träbjälkar och isolering av gul ull, spår av mögelskador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med synliga träbjälkar och isolering, lagat hål synligt i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk vind med spån och gul isoleringsull på golvet, reparation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den frånluftskanal som man ser på bild 1 & 2, var kommer den ifrån?

Någon har borrat upp ett hål i eternitkanalen (asbest), du skulle behöva täta det hålet, risken finns nämligen att det kommer upp fuktig luft på vinden genom det hålet.
Om det är från köksfläkten så är det ännu viktigare att hålet tätas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den frånluftskanal som man ser på bild 1 & 2, var kommer den ifrån?

Någon har borrat upp ett hål i eternitkanalen (asbest), du skulle behöva täta det hålet, risken finns nämligen att det kommer upp fuktig luft på vinden genom det hålet.
Om det är från köksfläkten så är det ännu viktigare att hålet tätas.
Badrum på övervåning. Kök är jag inte säker på om dom delar samma? Jag limma dit en aluminium bit med maxi bond starklim.

Bild nedan från köksfläkt.
 
  • Aluminiumbit limmad vid köksfläktens anslutning till ventilationsschakt under skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.