Som rubriken: ska det vara pappremsa i skarven mellan tak och vägg? Jag har gipsat väggarna och får förhoppningsvis upp gips i snedtaket under helgen. Jag misstänker att det kommer bli en del glipor mellan väggen och takgipset. Finns det ngn nackdel med att spackla dit en remsa mer än att det blir en jäkla massa mer spacklande?

Eller hur löser jag glipor snyggt annars? Fogen täcker ju inte hur stora springor som helst. Har inte bestämt ännu om det ska vara taklist eller inte. Frågar jag frun så är garanterat svaret NEJ!

Tacksam för lite support...
 
Lägg tiden på att vara noggrann med passformen på skivorna istället för att spackla skarven och använd latexfog.
 
Ja det kanske är det vettigaste....
 
Slå ett vågrätt streck på väggen med ett färgsnöre, sedan girar du gipsen mer än lutningen på taket, mäter in samma avstånd från kritstrecket till de girade takgipsskivorna. Vips så har du en fin kant som bara behöver en liiiiten sträng med latex.
 
Det blev en del bök för att få till det. Lite glipor blev det allt. Men lite spackel och utfyllnadsmassa och sen fog och färg på det så vart det perfekt. Så nej, pappremsa i skarv mellan tak och vägg skulle bara varit onödigt jobbigt.
 
Kommer det inte spricka med tiden då??
Har själv snedtak och det är minst sagt lite "flaky"...
Tänkte sätta plåtprofil bakom i övergångarna för att få den rätt styvheten! Man vill ju inte behöva latexa varje vår och höst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.