Har hört båda varianterna, alltså att lägga pappersremsan i vatten innan den placeras i gipsskarvar, alternativt bara sätta upp den torr. Hur ska man egentligen göra? Våt eller torr pappersremsa?
 
Har aldrig hört om våt....
 
M
Har aldrig använt pappremsa. Men vid uppsättning av vävtak väter man väven och pappen så att den krymper och håller sig spänd efter att de torkat. Kan det vara samma anledning med pappremsan?
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Har aldrig använt pappremsa. Men vid uppsät5njnf av vävtak väter man väven och pappen så att den krymper och håller sig spänd efter att de torkat. Kan det vara samma anledning med pappremsan?
Kan ju stämma, har hört båda varianterna från flera. Majoriteten har blött pappersremsan.

Någon proffsmålare med kommentarer? :)
 
Långt tillbaks blötte man remsorna.
Men dagens remsor sätter man torra. antingen i spacklet, alt limma upp dom med våtrumslim.
Det senare skulle jag starkt rekommendera till den som inte gjort det förut :)
Håll limmet i gipsskarven bara å lägg flödigt
 
Krilleman
Alla målare jag ser dagligen på div byggen använder alltid pappresremsan torr. Och vilken teknik dom har...
 
  • Gilla
Bucken01
  • Laddar…
Kör bara med torra remsor i dag.Väven går inte att blöta när man sätter i tak den sträcker sig inte när den torkar.Pappen blir ju blöt av tapetklistret.Pappen som gör att det spänner upp.
 
krilleman_215 skrev:
Alla målare jag ser dagligen på div byggen använder alltid pappresremsan torr. Och vilken teknik dom har...
Det känns tryggt. Vilken teknik ska man egentligen ha?
 
Och välj rätt spackel.
Vissa har problem att spackla in remsan, dvs att man inte limmar.
Har alltid kört med Nordsjö mediumspackel som har en sandspackel konsistens och har aldrig haft problem med att endast spackla in den. Men i helgen tog det spacklet slut och jag fick endast tag i en hink med Beckers motsvarande medium men som hade en plastigare konsistens och nu började strulet med att de ville resa sig på mitten, samt inte alls lika smidigt.
Kan vara min teknik som brister här, men något att fundera över.
 
Det kan säkert vara en fördel att fukta pappersremsorna om man är ovan. Om man inte är snabb nog att få dit remsorna innan spacklet börjar torka så fäster de inte bra. Jag har bara använt "torrmetoden", men det hände att jag fick skära bort delar av remsan som släppt när spacklet torkat och fick sedan spackla på ett varv till.

Slutssats: torrmetoden är inte fel. Prova fuktiga remsor (pappersremsor alltså) eftersom det kan vara en fördel. Har dock aldrig testat fuktiga remsor själv.
 
AndersS skrev:
Och välj rätt spackel.
Vissa har problem att spackla in remsan, dvs att man inte limmar.
Har alltid kört med Nordsjö mediumspackel som har en sandspackel konsistens och har aldrig haft problem med att endast spackla in den. Men i helgen tog det spacklet slut och jag fick endast tag i en hink med Beckers motsvarande medium men som hade en plastigare konsistens och nu började strulet med att de ville resa sig på mitten, samt inte alls lika smidigt.
Kan vara min teknik som brister här, men något att fundera över.
Jag kör också med Nordsjö Medium. Har dock haft problem i badrum där jag använder våtrumsspackel.
 
  • Gilla
Snokz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.