Hej, håller på att köpa ett fritidshus + friköpt tomt utan mäklare. Men nu verkar det strula lite med diverse papper mm. Ni här inne på forumet har antagligen köpt detta och har erfarenhet kring detta, jag är rookie på husköp + tomter. Vilka papper behöver jag få för att allt ska vara ok? Har ingen lust att köpa något så kommer något och biter mig i baken senare.

Förtydligande, jag förstår att man ska ha ett köptekontrakt och ett köpbrev. Dock verkar det som att tomten tidigare varit arrenderad, men sålts för några år sedan till den jag ska köpa av (papper finns från föreningen som sålden tomten) dock finns ingen lagfart på tomten eller annat kring ägande av huset (förutom ett köpeavtag från tanten som ägde huset innan den som jag köper huset av och detta var när det var arrende). En lagfart trodde jag man alltid behövde och om man inte har någon, är det (enligt juridisk mening?) fortfarande den andra ägaren som fortfarande äger tomten?

Blir galen på detta.. någon med tips på detta ?
 
Blev sådär bra ...?
-------------------------
Hej, håller på att köpa ett fritidshus + friköpt tomt utan mäklare. Men nu verkar det strula lite med diverse papper mm. Ni här inne på forumet har antagligen köpt detta och har erfarenhet kring detta, jag är rookie på husköp + tomter. Vilka papper behöver jag få för att allt ska vara ok? Har ingen lust att köpa något så kommer något och biter mig i baken senare.
Förtydligande, jag förstår att man ska ha ett köptekontrakt och ett köpbrev. Dock verkar det som att tomten tidigare varit arrenderad, men sålts för några år sedan till den jag ska köpa av (papper finns från föreningen som sålden tomten) dock finns ingen lagfart på tomten eller annat kring ägande av huset (förutom ett köpeavtag från tanten som ägde huset innan den som jag köper huset av och detta var när det var arrende). En lagfart trodde jag man alltid behövde och om man inte har någon, är det (enligt juridisk mening?) fortfarande den andra ägaren som fortfarande äger tomten?
Blir galen på detta.. någon med tips på detta ?
 
Om tomten verkligen är friköpt ska säljaren ha lagfart på den. Finns inte det, måste säljaren söka lagfart innan försäljningen.
 
Ja, det var ju det jag misstänkte... Kan säljaren sälja utan lagfart? Kanske kan vi skriva någon klausul att dom inte får sina pengar innan jag fått min lagfart?
 
Visst, det går att avtala om allt. Förvissa dig först om att fastigheten har en egen fastighetsbeteckning. Kolla med Lantmäteriet!
 
Japp, det har jag gjort och enligt Lantmäteriet är det rätt ägare (ska kolla med dem igen), men känns märkligt att äga en fastighet utan att själv ha papper på att man äger den?
 
Tanten har kanske slarvat bort lagfartsbeviset? :rolleyes:

Har hon lagfart enl. Lantmäteriet, då är det inget problem att skriva kontrakt. :cool:
 
Om du köper utan mäklare så bör du även kolla vilka pantbrev som är uttagna, ofta fixar banken den kontrollen, men jag tror att du kan få uppgiften själv från lantmäteriet. Det är en sak som normalt kontrolleras av mäklaren (men det slarvas så man bör förvissa sig själv om det även när en mäklare är inblandad).

Det är viktigt att du kar koll på alla panter som finns uttagna, annars kan det visa sig att "din" sommarstuga är belånad.
 
hem1 skrev:
Japp, det har jag gjort och enligt Lantmäteriet är det rätt ägare (ska kolla med dem igen), men känns märkligt att äga en fastighet utan att själv ha papper på att man äger den?
Hur kan LM veta att det är rätt ägare, om inte rätte ägaren har lagfarit sitt ägande? :)
 
Ring inskrivningsmyndigheten och be att få ut hela akten över fastigheten. Om det är ett relativt nytt friköp har inte handlingarna hunnit hamna i länsarkivet, och då går det ganska fort för dig att få handlingarna.

Har du tur finns köpekontrakt med i akten. Köpebrevet finns i alla händelser med om fastigheten är inskriven.
 
Det finns en rad saker man bör kontrollera vid förvärv av fastighet, min egen checklista brukar vara följande:
- Vem är lagfaren ägare?
- Ägarens civilstatus och ekonomiska status.
- Vilka pantbrev finns, är de belånade?
- Har kommunen förköpsrätt? Om ja, vill de nyttja den?
- Finns det några servitut, ledningsrätter eller andra nyttjanderätter?
- Krävs medlemskap i samfällighet?
- Finns det bygglov på ALLT?
- Har tomtgränserna respekterats?
- Fastighetens samtliga kostnader (är de riktiga som säljaren uppger)?
- Fastighetens skick

Sen bör man ha både hängslen och livrem. Ta upp alla frågeställningar i ert avtal och låt säljaren deklarera status, skick och andra frågeställningar. Här kan du se ett exempel på hur ett köpeavtal kan se ut:
http://tools.effso.se/verktyg/kontrakt_fastegendom.doc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.