Skall lägga tak på min nybyggda friggebod. Skall ha Matakis sjävtäckande papp 3 grader. Har ett pulpettak som lutar strax över 3 grader.
Under takfotsplåten skall det sättas papp.

Jag hade tänkt använda samma papp som till resten av taket under takfotsplåten.
Har jag otur när jag tänker ? Farhågan är att det blir för tjockt ?!

Tänker även spika pappen på resten av taket med pappspik i sick sack - eller är det bättre med skruvar ?!

Vägledning ngn ?
 
Rickard.
På papptak lägger man underlagspapp på hela taket med 20mm utstick på nedresidorna och sen skruvar du ut fotplåten över det. Det ska INTE vara underlagspapp på fotplåten, jag tror detta avhandlas i ytpappens montageanvisningar men jag är inte 100. Jag tycker inte du ska ha ytpapp under fotplåten...

Menar du att du vill spika ytpappen så är det definitivt bättre med skruv, det sitter mycket bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fotplåten ska naturligtvis vara under pappen, annars hamnar vattnet under plåten. Det brukar som TS nämner rekommenderas att även ha ett lager papp under plåten. Plåtens syfte är att få bort vattnet från takkanten.

Edit: Rickard har helt ändrat sitt inlägg efter att jag svarade, utan att notera det.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Fotplåten ska naturligtvis vara under pappen, annars hamnar vattnet under plåten. Det brukar som TS nämner rekommenderas att även ha ett lager papp under plåten. Plåtens syfte är att få bort vattnet från takkanten.
Det är jag helt på det klara om att trapp
D Daniel 109 skrev:
Fotplåten ska naturligtvis vara under pappen, annars hamnar vattnet under plåten. Det brukar som TS nämner rekommenderas att även ha ett lager papp under plåten. Plåtens syfte är att få bort vattnet från takkanten.
Såklart skall ytpappen skall ligga över plåten, frågan var om man kan ha samma papp under plåten som så månmgeom över plåten.
Jag var nog lite foggy i min frågeställning..
 
Jag svarade på Rickards inlägg, men nu har han ändrat det. Så mitt inlägg ser helkonstigt ut.
 
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Jag svarade på Rickards inlägg, men nu har han ändrat det. Så mitt inlägg ser helkonstigt ut.
Jag lade till *Jag tycker inte du ska ha ytpapp under fotplåten* så jag tyckte ditt var helkonstigt oavsett, Jag missade att TS frågade om detta.

Underlagspapp under, ytpapp över helt enkelt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det är inte så jag minns inlägget jag svarade på. Du menade uppenbarligen inte det jag läste.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag lade till *Jag tycker inte du ska ha ytpapp under fotplåten* så jag tyckte ditt var helkonstigt oavsett, Jag missade att TS frågade om detta.

Underlagspapp under, ytpapp över helt enkelt.
Precis, på med underlagspapp för att skydda råsponten.
Sedan skruvade jag fotplåten ovanpå underlagspappen när det det var dags att pappa ytskiktet.
 
A AndersS skrev:
Precis, på med underlagspapp för att skydda råsponten.
Sedan skruvade jag fotplåten ovanpå underlagspappen när det det var dags att pappa ytskiktet.
Tack , då har jag svar på min fråga !
 
A
Man lägger väl en liten pappbit under plåten för att det inte ska bli kondens. Därefter plåt och därefter papp som går över plåten
 
Ja, om du har ett lager papp. Har man två lägger man den mellan lagren.
 
Rickard.
Underlagspapp under ytpapp och under plåt/pannor görs lite olika och mataki visar exakt hur man ska göra på första sidan i montageanvisningen om min beskrivning inte var helt tydlig ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.