Hej
Jag hade besiktning på huset i går. Besiktningsmannen klagade på lukt i huset (vi har inte känt något och inte våra grannar heller) som visade sig komma från pappen som ligger under isoleringen mot träribborna. Vi har alltså ett hus med torpargrund han hittade ingen mögel ingen fukt ingenting förutom lukten. Huset är från 1978 och man kanske använde något felaktigt material då. Enl besktningsmannen skulle jag inte göra något innan visningen, är det rätt? Om inte vilket material ska jag ha istället för pappen? Tacksam för synpunkter

Tempra
 
om det är pappen som ligger underst i ett regelfack du menar så ska det vara en sorts papp..

trossbottenpapp. Kanske missförstod dej
 
Ja det kanske heter trossbottenpapp. Vad ska man göra om detta papper utav någon anledning enl beskitningsmannen luktar illa.

Tempra
 
Det verkar konstigt efter som ni inte har nån påverkan från fukt etc. En sådan papp luktar inte utan yttre påverkan. Ett alternativ kan vara att byta ut den mot en nyare trossbotten papp. Kan resultera i endel jobb ;)
 
Tempra skrev:
Hej
Jag hade besiktning på huset i går. Besiktningsmannen klagade på lukt i huset (vi har inte känt något och inte våra grannar heller) som visade sig komma från pappen som ligger under isoleringen mot träribborna. Vi har alltså ett hus med torpargrund han hittade ingen mögel ingen fukt ingenting förutom lukten.
Tempra
... om man påstår att det luktar konstigt i huset men hittar inga fuktskador.... ja, då är man kanske illa tvungen att hitta en orsak till påståendet? Om det är nu papp som luktar så börde man känna det tydligt i undergrunden men inte nödvändigtvis i huset :-/.
gaia
 
Nu har jag varit nere i grunden och tittat. Det visar sig att det saknas riktigt golv under diskbänksskåpet. Det är alltså bara skåpsbotten som ligger mot isoleringen och den är väl inte samma täthet i den som i golvspån. Jag antar att lukten från grunden tar sig upp den vägen. Fukten i grunden ligger på 15% enl besiktningen det var ett bra värde enl beskiktigaren. Det blir väl att riva köket för dom som köper huset och lägga in ett helt golv under alla skåp. Jag hade privat visning i helgen och dom kände ingen lukt heller så det är nog inte så farligt.

Tempra
 
Tempra skrev:
Nu har jag varit nere i grunden och tittat. Det visar sig att det saknas riktigt golv under diskbänksskåpet. Det är alltså bara skåpsbotten som ligger mot isoleringen och den är väl inte samma täthet i den som i golvspån. Jag antar att lukten från grunden tar sig upp den vägen. Fukten i grunden ligger på 15% enl besiktningen det var ett bra värde enl beskiktigaren.
Tempra
15% vadå bra kanske normalt men just nu har vi det kallt och vinter. hög fukt kommer på sommaren i grunden då varm fuktig luft vandrar ned i en kall krund och trissar upp den relativa fukten mm... bara en synpunkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.