M
God kväll!

Detta gäller en i glasad o inbyggd altan i två våningar till 30talshus.

Först är det grova höga betongplintar,
Sen kommer våning ett, inbyggd med 50/50 plank och glas. 3.50 i tak.

Taket är golv till andravåningrns altan/balkong som inte är inbyggd. Under trallgolv som nu tagits bort ligger grova reglar ut från huset.
Konstruktionen är ca 4600 x4600.

Under trallen är reglerna inslagna i plåt.
Även mellan reglerna är det ett till synes gediget plåtarbete gjort.

Tyvärr gick det inte att på en ...diskret&snyggt sätt att skruva upp skruven, den var fylld med beläggning och rostig osv.

Fick tyvärr ta fram modell större kofot. Trallen lossnade hyffsat lätt.

MEN hålen i plåten blev givetvis lite större än om det gått att skruva bort.
Samt att hålen efter skriven gör att det blivit små bucklor då skruven dragits upp.

Rör sig om 600 skruvar så en jävla massa hål.

Hoppas på tips på vad göra för att behålla det tätt från att komma ner vatten på den inbyggda altanen under.
Samt för att skydda väljarna.

Känns inte kul att byta all plåt. Det ska ju på ny trall och utrymmet mellan trall och plåt kan väl knappast släppa in vatten även om det blir nya hål och således en hel del tomgång??

Lägga nått mellan plåten på reglarna?
Lägga ny plåt?
....eller nått annat.

Tacksam för tips.
 
Rickard.
Bild? Jag har då väldigt svårt att föreställa mig riktigt ur det ser ut.

En rätt vanlig lösning på nybyggda liknande konstruktioner är att man bygger ett låglutande tak med papp som sedan överbyggs med en trall som INTE skruvas genom taket.
 
M
Så är det här oxå.

Golvet på andravåningens altan är klätt i plåt och lutar utåt.

Trallen är skruvad i reglar dom oxå är plåtklädda...men raka
 
M
Slitet tak med blå bågad plåt som har hål, överlappande golvplåt och träreglar, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå plåt med bockade kanter och hål över reglar, visar möjligt vattenläckage vid överlappning med golvplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut nu. Som synes har det blivit hål i den blått som bockats över reglarna.
Den plåten överlappar sedan golvplåten med några cm på de fleesta/alla ställen.

Lägger jag bara by trall kommer några hål i glipotna mellan trallen att exponera reglarna för vatten.
Med risk att det läcker in på våningen under.

Någon tanke här om vad göra.

Tacksam!
 
Rickard.
Lite annorlunda lösning, har du inte haft några som helst problem med plåttaket och inte vill göra om det så hade jag köpt ut en rulle underlagsduk och skurit remsor som lägs över reglarna med lagomt nedvik som klistras och kanske skruvas. Du får nog börja med att slå ner alla vassa kanter runt hålen innan du rullar ut den.
 
Redigerat:
M
Plåten med dessa 600 fina hål är rätt lätt att bara lyfta av reglarna.

Lägger jag tex takpapp eller extea tjock vävtejp kommer jag lägga det under plåten.
Att lägga nått över när den är som skrivs. Lite uppfläkt kommer sannolikt bara bli skit.

Papp, tejp eller liknande under den bockade "regelplåten" eller ny plåt känns som det rimligaste nu.

Plåten måste ju köpas mättad och bockad. Slipper gärna det nu på sommaren. Väntetider och överdebiterande plåtverkstad känns som alternativ 2 jämfört med att lägga något annat som är smidigare att bar köpa hem.
 
Rickard.
Aha okej inbillade mig att plåtarna satt fast i taket. Jag är helt övertygad att du kan få det minst lika bra om inte bättre med papp och taklim/klister om du är noggran. Det fäster riktigt bra på plåt om du rengör lite först.

Med krokblad och snörslå är det enkelt att skära lämpliga remsor av pappen.
 
M
Fick tag på en plåtbockare.
Han fick åka in och ordna det i dag söndag.
 
B
Fungerar det verkligen att skruva trallen genom plåten.
Borde kunna läcka vid skruven ner genom borrhålen i dessa överliggande balkskydden.
 
B byron v2 skrev:
Fungerar det verkligen att skruva trallen genom plåten.
Borde kunna läcka vid skruven ner genom borrhålen i dessa överliggande balkskydden.
Nej, det verkar vara ett dumt sätt att lägga lite trall.
Men framför allt för att det blir omöjligt att hålla rent under trallen.
Där kommer ju , under årens lopp, att samlas massor med skräp och mög
(som synes på bild nr 1 i #4.
Varför inte dela upp trallen i 1,2-metersbitar, som var och en hålls samman med några reglar under.
Så kan trallen lyftas upp för lite städning, och inga hål behöver göras i plåten.

Men jag instämmer i @Rickard.ag s inlägg i #4.
Varför lägga en massa pengar på ny plåt, för att sedan göra samma dåliga lösning.
Täta skruvhålen med lite småbitar av asfaltpapp och asfaltklister bara.
 
B
Inte min tråd.
Men det logiska är nog som flera skriver. Ta bort plåt och klistra /värm på någon rejäl papp.
Borde var klockrent.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.