Jag är lite rådfrågad vad det gäller en upphandling av omläggning av ett tegeltak. Huset i sig är en gammal skola och idag är det väl tegel, spån och brädor/råspont.

I offerterna man har fått in så vill man lägga board under det nya tegeltaket (Vittige 2-kupigt) vilket jag tycker känns helfel(?).

Om det var mitt tak så skulle jag riva av alla spån och lägga ett nytt papptak som underlag.
Är jag rätt ute eller är det bara jag som är gammal och konservativ som inte tycker att board duger?
 
Ola78
Råspont och takpapp helt klart, lite dyrare men håller längre.
 
Alltid skönt när man får sina åsikter bekräftade. Men är det ingen som säger motsatsen?
 
Och diskussionen kring att lägga pappa ovanpå spånerna eller att ta bort dem? Ett bra spåntak kan ju kanske vara ett väl så bra underlag som ett dåligt brädtak för pappen?
 
lägg papp om takvinkeln är liten så lägger du papp med klisterkant och osynlig spikning. Annars kommer vatten rinna ner i brädtaket vid spiken efter några år
 
  • Gilla
Ann-Christine Lomosse
  • Laddar…
rcloket skrev:
lägg papp om takvinkeln är liten så lägger du papp med klisterkant och osynlig spikning. Annars kommer vatten rinna ner i brädtaket vid spiken efter några år
Ovanpå spånerna menar du? Dvs om de är bra naturligtvis.

Min känsla är att i de offerter man har fått in så vill man lägga board för att det är enklare än att lägga papp. Den är ju inte lika känslig medan man jobbar så det kan jag ju förstå. Men hur ser den ut om 40 år?
 
Redigerat:
Jag skulle tippa på att en oljehärdad masonit eller en takboard åldras ungefär likadant som vanlig takpapp..
 
JonasFapejo skrev:
Jag skulle tippa på att en oljehärdad masonit eller en takboard åldras ungefär likadant som vanlig takpapp..
Då har vi alltså någon som säger motsatsen?
 
Om jag tar mitt föräldrahem som exempel så var det taket omlagt 1960 med papp direkt på spåntaket och sedan tegel. Den pappen är fortfarande vid väldigt god vigör och min fundering är om en board skulle vara det? Och hur får man till bra anslutningar och avslutningar på boarden? Med pappen så kan man ju gå upp emot vindskivor osv.

I fallet ovan så är det en kompis vars föräldrar ska lägga om taket på sitt hus och min fundering är vilket som blir bäst, så att min kompis aldrig behöver tänka på taket om det är så att hon skulle ta över huset efter dem.
 
Redigerat:
Guzzi skrev:
Ovanpå spånerna menar du? Dvs om de är bra naturligtvis.

Min känsla är att i de offerter man har fått in så vill man lägga board för att det är enklare än att lägga papp. Den är ju inte lika känslig medan man jobbar så det kan jag ju förstå. Men hur ser den ut om 40 år?
Jag menade att man byter spånerna mot 17mm råspont.
 
Nu har jag varit iväg idag och tittat på taket. Och nu förstår jag varför man vill lägga board på det.

Under tegelpannorna finns det idag ingenting mer än okantade 1-tumsbrädor som ligger omlott som på en lockpanel och löper från nocken och ner. På locken är det en läkt spikad på tvärsen och därpå ligger det enkupigt tegel. Gissa om det har läckt in?

Nu är det ju tack och lov så att det är en stor vind inunder, så jag hittat nog ingenting som jag tycker måste bytas ut. Det har m a o haft bra luftning och möjlighet att torka ur mellan skurarna. Men nu är det hög tid att åtgärda det.

Och självklart, om det var mitt hus så skulle jag slagit råspont (eller plyfa eller liknande) och pappat innan jag läktade. Men nu är det inte mitt hus och arbetet kommer kosta stora pengar i a f, så nu fattar jag "kompromissen" med board.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.