Jag har kollat på en fastighet som kostar kring 1 500 000:- men har pantbrev på 3 700 000:-
Vad skulle det innebära för mig som köpare? Något bra? Eller något dåligt....?
 
Det låter lite konstigt att fastigheten tappat så mycket i värde, varför har den gjort det?

Sen är det rent praktiskt enbart positivt med pantbreven, de kostar dig inget när de finns och de ger dig möjlighet att låna utan att betala för extra pantbrev. Så i sig är de inget negativt, sedan hade jag tagit reda på varför de är så mycket högre än husets värde, det kan vara viktigt.
 
Finns ingenting negativt över detta. Man kan enkelt förklara det som att för totala summan lån du ska ha på din fastighet måste det finnas pantbrev. Detta betyder att om du ska låna t.ex. 85 % av 1 500 000 kr (1 275 000 kr) så måste det finns pantbrev för just 1 275 000. OM du framöver vill låna mer finns alltså redan pantbreven så du slipper kostnaden för att ta ut nya.

Sedan blir min fundering: varför ligger det så mycket pantbrev på fastigheten? Rimligtvis betyder det att det funnits lån på 3 700 000 kr. Kanske har man haft denna summa lån, men sedan styckat upp fastigheten i fler delar så att man belastat andra fastigheter med lån i stället.

Men summa kardemumma: det finns inget negativt!
 
Redigerat:
pettervikman skrev:
Det låter lite konstigt att fastigheten tappat så mycket i värde, varför har den gjort det?

Sen är det rent praktiskt enbart positivt med pantbreven, de kostar dig inget när de finns och de ger dig möjlighet att låna utan att betala för extra pantbrev. Så i sig är de inget negativt, sedan hade jag tagit reda på varför de är så mycket högre än husets värde, det kan vara viktigt.
Det har funnits skog innan som jag tolkar som man sålt av... det är en "gård" men som sagt de har sålt av en del sen har man bara haft häst *tror jag* vilket bara krävt viss betesmark.

jag vet inte... bara slogs av den tanken
 
Om 30 år när du fått upp mängder av skog kan du således värdera kåken och låna upp massa slant utan att ta ut nya pantbrev :)
 
  • Gilla
Falkens
  • Laddar…
Det är som de ovan beskriver inget negativt, då du slipper betala för pantlån om du skulle vilja belåna fastigheten ytterligare i framtiden, förutsatt att den värderas upp.

Dock är det ju anmärkningsvärt med pantbrev som överstiger värdet så pass mycket, men förklaringen ligger säkerligen i det du beskrev ovan, med skogen och avstyckningen.
 
30 år? Måste vara snabbväxande skog :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.