Hej

Det är snart dags för överlåtelse av huset vi köpt. Två dagar innan det är dags för att slutföra husköpet ringer mäklaren och säger att husets ägare har tappat bort ett pantbrev på 30 000 kr. Mäklaren lugnar mig genom att säga att min bank har godkänt det. Säljarna kommer att ordna dödning av pantbrevet och vi behöver inte skriva någon klausul i kontraktet om detta utan det fixar säljarna.

Hur hade ni reagerat här? Gör jag avtalsbrott om jag inte vill köpa huset pga detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
Okno
  • Laddar…
Skulle du avstå ett köp för ett saknat pantbrev på 30 000:-? Det är ju kaffepengar det handlar om.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Det man kan göra om man vill krångla är att hålla inne med summan tills pantbrevet är dödat. Du kan även kräva 600kr för att pantbreven saknas.

Men det känns onödigt. Någon typ av avtal så att man har påtryckningsmedel om säljaren inte uppfyller sin del tycker jag dock att man bör ha. Det behöver däremot inte finnas med i antalet för fastighetsköpet.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Vad är problemet? Säljarna och mäklaren har upplyst om att pantbrevet kommit bort och tagit på sig att lösa det hela. Varför överväger du att backa?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Lita inte på mäklaren utan dubbelkolla att din bank verkligen är med på noterna. Jag var med om nästan exakt samma sak; mäklaren insisterade på att det här inte var några som helst problem och plötligt står jag där utan bank med en vecka på mig att ordna alternativ finansiering.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det här är för övrigt ingenting mäklaren eller säljaren kan lösa åt dig utan det kommer att falla på dig och din bank. Att döda bortsprungna pantbrev tar många månader.
 
Jag bor inte i Täby/Stockholm. För mig är 30 000 kr inte kaffepengar. Processen för att döda pantbrev är upp till 12 mån och jag vet inte om jag orkar att jaga säljarna och till sist kanske själv behöva göra detta. Hela situationen är dock märklig att dem väntat så länge för att berätta att pantbrevet saknas och mäklaren tar det med sån ro att vi inte ens behöver skriva något i avtalet utan det "fixar" säljarna. Frågan var om jag gör avtalsbrott om jag väljer att inte köpa huset pga detta?
 
F fiskbuggaren skrev:
Lita inte på mäklaren utan dubbelkolla att din bank verkligen är med på noterna. Jag var med om nästan exakt samma sak; mäklaren insisterade på att det här inte var några som helst problem och plötligt står jag där utan bank med en vecka på mig att ordna alternativ finansiering.
Enligt mäklaren så har han pratat med min bank om detta och dem har godkänt det. Det rör sig om 30 000 kr och dem "tar på sig risken" sa mäklaren. Är det inte jag som tar risk?
 
  • Gilla
lindaan
  • Laddar…
makeover makeover skrev:
Jag bor inte i Täby/Stockholm. För mig är 30 000 kr inte kaffepengar. Processen för att döda pantbrev är upp till 12 mån och jag vet inte om jag orkar att jaga säljarna och till sist kanske själv behöva göra detta. Hela situationen är dock märklig att dem väntat så länge för att berätta att pantbrevet saknas och mäklaren tar det med sån ro att vi inte ens behöver skriva något i avtalet utan det "fixar" säljarna. Frågan var om jag gör avtalsbrott om jag väljer att inte köpa huset pga detta?
Du missförstår vad det handlar om.
Du måste ta ut ett nytt pantbrev på 30.000kr till en kostnad på 2% = 600kr.
Plus bankens administrativa avgifter, kanske 1000kr.
Men det ska du lika betala om det behöver tas ut mer pantbrev över lag.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Som sagt det är inte orimligt att hålla inne med summan tills pantbrevet är dödat. Även om det kan tyckas onödigt. Så ställ hellre det kravet än att försöka backa ur. Att bryta ett ingånget avtal kan bli dyrt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
För oss löste mäklaren det hela. Hon höll inne summan av de försvunna pantbreven och fakturan för att döda dem och få nya elektroniska gick till henne. Nu snart 2år senare fick vi våra pantbrev och säljaren resten av köpeskillingen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
makeover makeover skrev:
Enligt mäklaren så har han pratat med min bank om detta och dem har godkänt det. Det rör sig om 30 000 kr och dem "tar på sig risken" sa mäklaren. Är det inte jag som tar risk?
Lita aldrig på mäklare. Prata själv med din bank. Du och din bank kommer att hålla på med pantbrevsdödandet många månader efter att mäklaren slutat ha några intressen av att hjälpa dig i den här processen.
 
  • Gilla
Etnoy och 3 till
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Du missförstår vad det handlar om.
Du måste ta ut ett nytt pantbrev på 30.000kr till en kostnad på 2% = 600kr.
Plus bankens administrativa avgifter, kanske 1000kr.
Men det ska du lika betala om det behöver tas ut mer pantbrev över lag.
Problemet är att det kan dyka upp någon med de fysiska pantbreven som vill ha pengar.
 
MrJay
I mitt fall saknades ett pantbrev (mindre belopp, ca. 60 år gammalt), det hela sköttes av min bankman som tog kontakt med mäklaren och jag behövde inte lyfta ett finger eller bry mig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Lita aldrig på mäklare. Prata själv med din bank. Du och din bank kommer att hålla på med pantbrevsdödandet många månader efter att mäklaren slutat ha några intressen av att hjälpa dig i den här processen.
Vad skulle hända om banken säger nej och det blir ingen affär. Vad händer med min kontantinsats på 10%?
 
  • Gilla
Peter_L
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Problemet är att det kan dyka upp någon med de fysiska pantbreven som vill ha pengar.
Ja, pantbrevet måste naturligtvis dödas, vilket säljarna lovar ansvara/ta risken för.
Men det lät på TS som att han åker på en utgift på 30k oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.