Har sedan ett par dagar märkt att panntrycket stått still på 0. Är helt novis inom detta, nyligen köpt huset och har ingen erfarenhet sedan innan. Jag tycker de manualer jag hittat på nätet utelämnar mycket då ventiler och rattar inte sitter på samma ställe som på min pump. Är lite rädd att vrida och ställa in då jag inte riktigt har koll på vad jag gör.

har dock prövat lufta systemet men förstår inte hur jag ska fylla på igen, det finns någon svart knopp som det står ”påfylln” på. Är det bara att vrida på den? Den verkar sitta som berget.

tar gärna emot exakt steg för steg hur man går tillväga, tänk som att ni förklarar för ett barn :)
 
Om ratten är märkt påfyllning, så bör det vara den som är för att fylla på systemet.
Den kan vara för hårt åtdragen.

Trycket i värmesystemet bör ligga runt 1,5bar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om ratten är märkt påfyllning, så bör det vara den som är för att fylla på systemet.
Den kan vara för hårt åtdragen.

Trycket i värmesystemet bör ligga runt 1,5bar.
så ännu fler ”dumma” frågor, är det bara försöka få loss den då så flödar det in vatten? Eller måste jag fylla på utifrån? Ska jag stänga av pumpen när jag håller på med detta?
 
Försök få loss den. Ofta har man 1 bar tryck i pannan. Tidiga årsmodeller har 1,5 bar säkerhetsventil och senare årsmodeller 2,5 bar säkerhetsventil. Om trycket ökar mycket snabbt när man fyller på så kan expansionskärlet vara trasigt eller det har tappat förtrycket. När man luftar värmesystemet så ska cirkulationspumpen vara avstängd. Om du vet när din 410P är tillverkad kan du ladda ner rätt manual från NIBE's sajt "Sök dokument".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.