Jag har hört att man vid pelletseldning ska ha runt 80 grader på pannan och jag undrar om detsamma gäller för flis?

Min anläggning stannar vid 65 och startar igen på 60 grader.
Finne det för och nackdelar med lägre temp?
Drar mindre flis kanske?

Vad har ni andra "flisare"?
 
Ju lägre temp ju mindre förluster men du ska inte köra pannan under 60° då det finns risk för kondens i pannan..
 
Beror väl på vad du shuntar ut.
Själv har jag pannan inställd på 80 grader, och shuntar ut lite varierande temperaturer beroende på väder.
 
Förlusterna i pannan mm blir ju såklart lägre vid 60 än 80, men som en annan sa, pannan vill ha minst 60-70 som arbetstemp för att minimera kondens invändigt.
Jag kör mellan 80 o 85.

T
 
Min stoker startar vid 69 och stoppar vid 77. 8 graders hysteres m.a.o
 
Kloge skrev:
Jag har hört att man vid pelletseldning ska ha runt 80 grader på pannan och jag undrar om detsamma gäller för flis?

Min anläggning stannar vid 65 och startar igen på 60 grader.
Finne det för och nackdelar med lägre temp?
Drar mindre flis kanske?

Vad har ni andra "flisare"?
Man kan montera en cirkulationspump på pannan som tar varmt vatten från toppen i pannan och pumpar in det i botten. Man får då betydigt jämnare temp i pannan.
Se upp med för låg temp i skorsten. Kondensrisk. Acc-tank är inte fel på både pellets och flis. Panna för göra rätt för sig när den väl går, verkningsgraden ökar betydligt.
 
Jag har start vid 60 och stopp 80 då får den gå en liten stund när den ändå brinner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.