Var kan man tänkas hitta pannrumsdörr (brandklass E31 tror jag det var)?! Misstänker dessutom att jag kan komma att behöva lite speciella mått på dörren....
 
Kolla med ditt försäkringsbolag, de borde ha vetskap om detta.
 
Hmmm, det var ju i och för sig en idee!

Tack
 
Vad jag vet så är försäkringsbolagen lite gnälliga på detta område ibland och då borde de ju kunna rekommendera någon försäljare!

Lycka till!
 
Kolla med Dooria i Kungsäter... De har EI30 dörrar, fick precis en laddning därifrån.
 
Will do! Tack för tipset.

Det som är lite intressant är att beroende på om man talar med Stadsbyggnadskontoret, brandingenjören på Boverket eller sotaren så får man olika svar.

Boverket säger att har du en panna under 60kwh så behövs inget speciellt pannrum, dvs inga speciella säkerhetsåtgärder. Stadsbyggnadskontoret säger att om pannan står i allmänt utrymme är det inga krav, men flyttar man in pannan i ett speciellt rum blir det pannrum och därmed säkerhetskrav. Och sotaren är någonstans mittemellan....

Sedan kan man ju i och för sig vara intresserad av att skydda sig...
 
Min sotare nöjde sig med att jag skulle sätta en mineritskiva på dörren.
 
wertok skrev:
Min sotare nöjde sig med att jag skulle sätta en mineritskiva på dörren.
?

Tar han ansvar för att just den konstruktionen kan stå emot brand i 30 minuter?
Det skall vara en GODKÄND och provad dörr som är märkt eller har intyg på att den klarar 30 minuters brand.

Dumt att mygla med brandsäkerheten!
 
Jag har installationsprotiokoll där allt är ok från sotaren. Tror inte jag är ensam om att ha enbart mineritskiva på dörren och godkännande från sotaren. Mygla är ett lite väl starkt ord när man gjort som man blir tillsagd och t.o.m. fått papper på det, tycker du inte?
 
wertok skrev:
Jag har installationsprotiokoll där allt är ok från sotaren. Tror inte jag är ensam om att ha enbart mineritskiva på dörren och godkännande från sotaren. Mygla är ett lite väl starkt ord när man gjort som man blir tillsagd och t.o.m. fått papper på det, tycker du inte?
Det hela handlar ju om din och din familjs säkerhet i händelse av brand.
Enda sättet att veta att dörren faktiskt står emot brand på ett tillräckligt vra sätt är att sätta in en typgodkänd dörr.
Mig veterligen så finns det inte en enda sotare i sverige idag som är godkänd att bedöma brandsäkerheten på otypade dörrar.

.....men du gör såklart så som du tycker.
 
Denna besiktning gjorde strax innan jul så det är ju inte så länge sen. Men visst har du rätt i att det är min familjs säkerhet det handlar om och därav att jag gör installationsbesiktning och där ställdes detta krav. Om du nu ska ha både hängslor och livrem, varför sätter du inte in sprinklers samt larm direkt till brandkår osv. någonstans måste man ju lita på att de som getts ett förtroende att godkänna att de verkligen har den nödvändiga kunskapen.

 
Sen kan man ju då fråga sig... Som jag skrev lite tidigare så behöver man inte ha ett speciellt pannrum för pannor under 60kw så då skulle man inte behöva ha en brandklassad dörr. Eller!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.