Ska riva ner allt i pannrummet å gör om och förhoppningsvis rätt. En del funderingar innan dock.

Panrummet är i garaget 1.5 plans. Nuvarande hus kommaer att rivas och ett nytt 2plans kommer att byggas

Hur högt över den högsta radiatorn måste expansionskärlet sitta för att slippa problem. Spelar det någon roll hur kärlet är utformat? Tänkte ta ett 300mm rf rör ca 2000mm långt och hänga upp det så högt som möjligt i takstolarna på garaget.

I huset tänkte jag ställa en mindre tank som försörjs via den bef kulverten. I pannrummet idag finns det en 750l tank och en 1000l tak. Bägge dessa tankar innehåller 2st vv slingor och en solvärmeslinga.
På övervåningen på garaget finns det en lgh som beh försörjas med värme och vatten.

Mtp att tankarna är olika stora så har jag kunna läst mig till att en seriekoppling vore lämplig. Hur kommer det att påverka vv försörjningen till garaget och lgh samt solslingorna?

Anl till att jag river ner är att det idag inte fungerar nåt vidare med siktning i tankar eller expansion.

Mattias
 
Beträffande skiktining så får du avgjort bäst skitning om du har en tank och inte flera. Ska du ändå riva huset och bygga nytt så varför inte lägga några extra kronor i pannrummet på en välanpassad tank? Det lär ju knappt märkas i kalkylen... Dessutom om du ändå ska bygga om hela pannrummet - se till att få det rätt från början.
 
Blir för mycket jobb dessutom så får jag inte in en stor tank. Dessutom måste stilleståndstiden var kort eftersom vi ska bo på garaget under tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.