Hej!
Har precis lagt ut pannor på mitt tak (Benders lertegelpannor) och måste säga att det blev riktigt snyggt... Nu till min fundering, på en takkupa jag har är det lite sämra lutning och det är även brutet (efter en meter svag lutning kommer betydligt brantare lutning) och här blir det luckor in mellan pannorna... När det regnar och blåser kraftigt kommer det garanterat blåsa in där och jag undrar vad man kan göra.
Skall man låta det vara då det förhoppningsvis sker ganska sällan och då pappen är ny står det sig ett tag.
Eller skall man försöka täta med takmassa kanske?

Någon med mer erfarenhet som vet hur man brukar göra? Jag har svårt att tänka mig att de firmor som byter tak på en dag går efter och tätar alla eventuella håligheter. Inte så att det inte rinner i rännorna på pannorna men när det blåser mer eller mindre vertikalt tar det sig in...
Det är ju heller inge ovanlig takkonstruktion, många har ju brutet tak och alla dom borde väl ha samma problem eller?
 
Hej

Man kan aldrig vara för noga med tätning...

http://goto.glocalnet.net/konstruktionsfel

Så här ser vårt hus byggt 2001 ut när man lyfter på takpannorna...nyckelfärdigt Modulenthus.. Garanti? Nej 2 år sen är det upp till dig själv att reparera
 
Är det inte 10 års garanti?

Mvh Putte
 
Nej Garantin från husföretagen är endast 2 år, därefter är det en sak mellan dig och Gar-bo Försäkringar (som alla husföretag måste teckna med när de bygger nytt) hos Gar-bo är självrisken 0,5 basbelopp dvs 40.300'0,5 =20.150:- SEK

Gar-bo har 10 år mot byggfel men då ska man ta den dusten med dom samt att man får betala över 20.000:- i självrisk.
 
hej ! kan en nock-band med klisterkant va ett alt ?
 
RoTe
Jag har sagt det förut...
Enbart masonit under taktegel fungerar INTE
Det är absolut fel ställe att snåla på. Finns inget substitut för råspont och takpapp under takpannor.

Roligare kan man ha kan jag säga er:
 
  • P1160004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1160005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.