Fråga 1: Vid byte av panna - är det helt kocko att göra alla anslutningar och kopplingar (kv, vv rad stigare, rad retur, expansion, andra avstick och kranar osv osv) med klämringskopplingar istället för att löda eller använda presskopplingar? Jag menar alltså kocko i teknisk mening, inte i ekonomisk mening. Jag behärskar inte lödning och har inget pressverktyg.

Fråga 2: Kan man har för stort (slutet) expansionskärl?
 
Hela min panninstalation är gjord med klämkopplingar. Gjord av en rörfirma.
Är ju samma sak där du behöver verktyget. Det verkar helt ok här iaf.
Dock så var jag skeptisk till en början. Men nu tänkar jag inte på det direkt.
Hållbarheten vet jag inget om gentemot att löda.
 
Jag antar att din installation är gjord med "presskopplingar" som kräver ett pressverktyg. Min fråga gällde vanliga klämringskopplingar", som man drar för hand med skiftnyckel. Eller fattade jag fel?
 
Det kan omöjligen vara kocko ur teknisk synvinkel, bara mycket dyrare.

EDIT: Jag menade "...bara MYCKET dyrare."
 
I mitt fall blir det inte dyrare, det blir billigare. Eftersom jag inte kan löda och eftersom presskopplingar förutsätter ett verktyg eller en rörmokare så blir det inte dyrare om jag gör installationen själv med klämmkopplingar jämfört med att ta dit en rörmokare som gör det med presskopplingar. Billigast är givetvis att löda själv och köpa löddelar. Prisskillnaden mellan presskopplingar och klämringskopplingar (från Rinkaby) är inte så stor, om man beaktar att det måste till en rörmokare för presskopplingar och om man beaktar vad en rörmokare tar för sitt material.
 
C
Dock är väl ej klämringskopplingar godkända för dolt förband om jag minns rätt.
 
synpunkter skrev:
I mitt fall blir det inte dyrare, det blir billigare. Eftersom jag inte kan löda och eftersom presskopplingar förutsätter ett verktyg eller en rörmokare så blir det inte dyrare om jag gör installationen själv med klämmkopplingar jämfört med att ta dit en rörmokare som gör det med presskopplingar. Billigast är givetvis att löda själv och köpa löddelar. Prisskillnaden mellan presskopplingar och klämringskopplingar (från Rinkaby) är inte så stor, om man beaktar att det måste till en rörmokare för presskopplingar och om man beaktar vad en rörmokare tar för sitt material.
Näe, räknar man så blir det inte speciellt dyrare, det förstår jag med.

Är det mycket du skall göra så kanske det tillochmed kan löna sig att köpa en presstång och sälja den sedan? Om inte annat så måste det vara roligare.
 
Klämringskopplingar går utmärkt, dom håller för mycket mer än man tror. På mitt arbete finns det en hel del rör som är kopplade med klämringskopplingar. Bla tryckluftsledningar med 8 bars tryck. Jag har även sett en del hydraulsystem som har klämringskopplingar och om jag inte har helt fel så är där oftast ett j...a tryck i sånna saker. Min panna och alla vatten och värme rör i pannrummet är kopplade med det och inte läcker dom iallafall. // Håkan
 
Klämring? Är de samma sak som en skärring? Man kan säga att ringen blir konan på röret? I såfall bör det nog hålla. Har 208bars tryck på skogsmaskinen och på alla rör sitter det sådana kopplingar
 
Riktigt så bra är dom inte, klämringskopplingar är godkända för 16 bars tryck.Och kan användas till värme, vatten, luft och gas.Skärringskopplingar är godkända för betydligt mycket mer och dom får inte användas på kopparrör.
 
Men det är inte så svårt att löda egentligen, jag lärde mig på ett par försök...det ser kanske inte så proffsigt ut (tenndroppar här & där :)) men det är tätt och blev billigt!!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.