Hej hej.
Har ett hus från 30 talet 1.5plans 140kvm.
I dag har jag en kombi panna från Nibe (Alpha) .
Eldar i den nu, har 2 acc tankar 500l vadera. Men tycker där är så fruktansvärt dålig effekt i den med vedeldning . om jag inte minns helt fel så är det 15Kw.

Tänkte höra med förslag en på hyfsad lättskött vedpanna? inte alltför dyr helst :S

Tacksam för svar
Mvh Johan
 
du kan ju fortsätta med nibe, deras vedex 3300 kanske kan vara något. Jag vet inte så mycket om den dock..
Du kanske skulle skaffa lite med accvolym när du ändå håller på?
 
ja kanske hade vart en lösning att lägga till en 500l acc tank. Men så svårt & veta vilken panna man ska välja.
 
Är det vedeldning du ska köra så tycker jag du ska fixa en riktig anläggning när du ändå håller på..

stor tank/tankar och en rejäl panna.. 4-5m3 ackvolym och en panna med minst 135L vedvolym, effekten
har ingen större betydelse den brukar följa med vedvolymen..

Ta en funderare hur stort ingrepp du tänkt göra och hur bekvämt du vill ha det..
 
ichgary skrev:
Är det vedeldning du ska köra så tycker jag du ska fixa en riktig anläggning när du ändå håller på..

stor tank/tankar och en rejäl panna.. 4-5m3 ackvolym och en panna med minst 135L vedvolym, effekten
har ingen större betydelse den brukar följa med vedvolymen..

Ta en funderare hur stort ingrepp du tänkt göra och hur bekvämt du vill ha det..
Kan hålla med, en stor acumulator, 4 - 5 kubik riktigt välisolerad!!
Och pannan skall vara så stor att det räcker med 4-5 timmars eldning för att fylla tankarna.
Får man detta att funka bra kan det räcka med att elda varannan dag även vid kall väderlek...
 
som det är nu . så eldar jag en gång på morgonen och en på kvällen, har dock inte mkt mer plats i pannrummet mer än till en tank till...ganska trångt som det är.

Men tips på en hyfsad vedpanna som är lättskött för kvinnofolket med. som är passande till ca 1500l acc. :)
 
nya effecta lambda 35 är lättskött.

Bara att trycka på on, göra en liten startbrasa, vänta nån minut, lägga in fullt med ved och gå därifrån.
Ställer ju in alla inställningar själv.
Man ser till och med i displayen när det är dags att sota.

Vedvolym i den är 145liter och passar bra mot 1500liter.

Även ctc har en liknande panna.

Försök att få tag i nån som har en sådan panna installerad och åk dit och kolla!
 
jag håller med om att effectas nya 35Kw:are verkar bra, med spaksotning och lambda å allt..
Vad jag inte håller med om att 1500Liter skulle vara lagom, snarare 2500 Liter..

Jag säger ju inte att det inte går, men det är inte optimalt..
 
Ja mimst 2.5m³ till den om man har möjlighet.
 
ja det kanske är i minsta laget, men om man nu redan har 2st 500lit och bara plats för 1st till så funkar detta nog ganska bra.

iofs så tar 3st 750lit inte mycket mer plats men investeringen blir högre.
Och byter man panna först så går det ju att känna efter och ev. ta tankarna senare.

Värmer ju iallafall alla tankar på ett enda ilägg...
 
mm vi få se hur det blir, med nibe alphan vi har nu. blir ju en del ilägg för att fylla acc tankarna..lite segt att upp & ner i källaren titt som tätt..
 
GK100 skrev:
Ja mimst 2.5m³ till den om man har möjlighet.
rimlig panna till 1500 L acc då ? :)
 
Om du ändå ska byta är det nog inte lyckat att inte se över helheten. Men den mindre Vedex eller kanske båda kan nog passa om du nödvändigtvis vill eller måste.
Men vedeldningen tycker jag ska vara smärtfri och rationell och som du säkert läst i många trådar hamnar man då på större tankar, högre effekter, större vedvolym osv.
 
Hur som helst får han en panna som har bättre verkningsgrad och bättre för miljön, kombipannor är inte gjorda för att elda ved i..

Säger igen, Vedex 3300 har 95L vedvolym, det funkar bra till dina 1500L.. Men vet inte hur den är konstruktionsmässigt..

Kanske någon annan som har ett annat förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.