Hejsan det är så här att jag har köpt ett gammalt hus på ca 300 kvm där pannan inte är riktigt kry så jag tänkte byta ut den mot en pelletsvariant men nu till min fråga hur stor panna behövs och hur stor acktank behövs plus för och nackdelar med pellets?
Vilka säljare av pellets finns det i dalarna som är vettiga att ha att göra med?

Mvh Per
 
Kan ju försöka skriva lite om det hus vi nyligen köpte där det var vedpanna och ackumulatortankar.

Vårt hus är på drygt 290kvm och byggt 1870, rustat i omgångar med panel-timmer-isolering.

Vår panna är på 40-60kw (enligt betecknignen).
Ackumulatortankarna på totalt 3kubik.

Efter 2 månader med vedeldning så har jag kommit fram till att om jag hade satt in ett system idag så hade jag valt acumulatorvolym på MINST 4,5 kubik samt ev. en panna med mer effekt. Detta för mer bekvämlighet = färre antal eldningar.
Ex. igår kväll (varit runt 0 grader i natt) var tankarna laddade till ca: 86-90grader. Nu vid 11 tiden är de 75-40 och 65-40 (temperatur uppe och nere), innetemperatur 21-22grader. Alltså det är snart dags att elda för komforten med bra varmvatten. Med 1,5 kubik till så hade det räckt längre (inte mindre energiförbrukning).


Så hade jag gjort i dagsläget om jag gjort om det, kanske ev. ännu större ackumulatortank.


Nu skulle du köra med pellets och inte ved, men jag kan tänka mig våra hustyper är ganska liknande energiåtgångsmässigt.


Vänl,,,
 
Ja det är troligt att våra hus är likvärdiga enda skillnaden är väl att mitt hus är byggt 1917 å det är 2 våningar :)
 
jepps, 2 våningar här också med härliga tjocka golvplank på övervåningen :)

Hoppas någon kunnig kan ge mer förklaring hur pellets bäst installeras hos dig, är intressant att titta på vid ev. pannbyte om 5-10 år (fast man har blivit ved-nerd så man är fast i vedträsket :) )


Kanske ett alternativ för dig är en kombinationspanna med både ved och pellets? Där du kan elda med ved när du kommer över "billiga" partier och/eller orkar och kör pellets annars? Vet en signatur här på forumet gjort en tråd om sin installation.
För oss är det vet som gäller för att försöka hålla nere energikostnaderna så mycket som möjligt (en sambo som kräver minst 22grader och 2 döttrar med varmvatten i mängder :D ).

Vänl,,,
 
Om det är en pelletspanna du ska köpa så räcker det med en vanlig villapanna på 20 kW, En fastighetspanna på 50 kW är dubbelt så dyr o behöver du så mycket effekt så bör du nog lägga pengar på isoleringen oxå..

http://www.lundbergsvarme.se/ säljer Ctc ecoflex för 41000:- inkl moms o frakt.. :) Pannan är utrustad med 9 kW elpatroner med effektvakt o automatshunt med inne o utegivare med många funktioner som t.ex nattsänkning, Semesterfunktion, Min temp för t.ex klinkersgolv på sommaren mm, mm..
Brännaren/pannan håller koll på förbrukning (både för el/pellets) kvarvarande lager, Hur länge det räcker, Larm för sotning/tömning av asklådan o då det är dags att beställa mer pellets..

Skruv från förrådet ingår ej i priset o du bör satsa på ett bulkförråd o beställa skruv för det..
 
hej jeg har et hus på 360 kvm med en 2:a på 65kvm som jeg skal hyre ut i dene stund varmer jag bare 170 kvm op jag skal skaffe meg 7 radiatore till för at varme rasten av huset med,jag har sat en varmvand tank i anlägningen på 300l og jag har en ren pelets panna på 20kv med dito pelets brander och alt er servet av thermia MEN DET GÅR INTE
den skulle ha värt på 30 kv.
IDAG SKAL JAG bytte panna och jag har skafet en gamel jytjärns panna på 60 kvm och en stoker vår jag kan köre med alt opp til 70mm (spån,pelets,hvete,briketter,mm) jag har ringt till båda danmark och finland der regner de forbrukning ut sådan kvm*högde*0,5v der har du pannan for stoker bruk (300kvm*2,5cm i Tak*0,5v=37,5kv) i danmark siger de (300kvm*70v=21 kv) men da må i tenke på klimat i sverige siger men kvm*60v men det er teoretisk och alle er + vv men skal du köppe peletspanna så tenk langt sweabo, veto.mm da kan du fyre med alt och bruker pannan som varmeveksler :) :) :) :D
 
Ja då sitter man här igen å nu slog det mig en sak det är så här att jag har sprungit över en 500 l acktank men 500 l blir ju lite lite för denna stora kåk så min fråga är om det går bra att montera fler tankar med en annan volym och om dom ska stå i nån speciell ordning i så fall. Förresten är det någon som har någon erfarenhet av lindqvist heating å deras pannor dom är ju väldigt billiga men man brukar ju få vad man betalar för. :-[
 
ensamvarg skrev:
Ja då sitter man här igen å nu slog det mig en sak det är så här att jag har sprungit över en 500 l acktank men 500 l blir ju lite lite för denna stora kåk så min fråga är om det går bra att montera fler tankar med en annan volym och om dom ska stå i nån speciell ordning i så fall. Förresten är det någon som har någon erfarenhet av lindqvist heating å deras pannor dom är ju väldigt billiga men man brukar ju få vad man betalar för. :-[
Ja du kan montera fler o större tankar sen..

lindqvist heating pannorna funkar utmärkt för pellets men inte nån hjödare med ved, Verkningsgraden närmare 90% med pellets o 75% med ved..
Den är heller inte miljögodkänd som vedpanna i tätbebyggt område..

Om du t.ex ska köra pellets då det krävs värme under vintern o elda ved för vv så kan du klara dej gott med 500 liters tanken o en lindquist panna...

Tänk bara på att du dimesionerar pannan o brännaren efter varandra, I En gjutjärnspanna bör brännaren ge runt 50% av pannans märkeffekt medans i en plåtpanna 75%..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.