Hej.
Har problem med att min pannan tappar trycket. tar ungefär 1-2 veckor att gå från 1 bar till 0.2, Kommer inget vatten ur luftventilen till expansionskärlet. Jag har Luftat alla element och kan inte hitta att det läcker vatten någonstans. Har en nibe city kombi panna som jag eldar pellets med. Kan expansionskärlet läcka även fast det inte kommer vatten ur ventilen?
 
  • En expansionskärl för värmesystem med tryckmätare och röranslutningar. Väggmonterad, industriell inredning, delvis skuggad.
M
Det sitter som en ballong inne i expansionskärlet som expanderar vid tryck, är förmodligen hål i den. Expansionskärlet behövs förmodligen bytas ut.
 
M Modski skrev:
Det sitter som en ballong inne i expansionskärlet som expanderar vid tryck, är förmodligen hål i den. Expansionskärlet behövs förmodligen bytas ut.
TS skrev att det inte kommer något vatten ur ventilen.
Men själva luftventilen kan läcka luft, det är som pyspunka på ett bildäck.
Ventilen är en standard samma som sitter på bilen.
Har du rätt lufttryck 0,5 bar när visaren visar 0,1 i systemtryck?
Du behöver en lufttrycks mätare samma som till bilendäcken.
 
L Leif i Skåne skrev:
TS skrev att det inte kommer något vatten ur ventilen.
Men själva luftventilen kan läcka luft, det är som pyspunka på ett bildäck.
Ventilen är en standard samma som sitter på bilen.
Har du rätt lufttryck 0,5 bar när visaren visar 0,1 i systemtryck?
Du behöver en lufttrycks mätare samma som till bilendäcken.
Har sprutat diskmedel vatten på ventilen och den verka vara tät. ventilen är på sidan så måste ju fyllas vatten över halva om det ska läcka ut något. trycket är ca 0.5 har en cykelpump vet inte hur bra den stämmer. kärlet är tillverkat 1994 så kanske gett upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.