Kom ner i pannrummet i morse och tyckte det var kallt. Då låg panntemperaturen på 60 grader mot normalt 70 och tickade neråt. Nu har den stannat på 40 grader och kommer varken lägre eller högre.

Kallt i huset och dåligt med varmvatten med andra ord! :p

Pannan är en kombipanna från 1982. Pelletsbrännare. Allt fungerar kanon, pelletsen matar på och brinner. Men temperaturen ökar inte.
Vad kan ha hänt? :(
Har ej bytt pelletssort.

DÄREMOT, så var rörmokaren här igår och fixade med rören till vårt badrum som håller på att renoveras. Men han nekar bestämt till att ha fifflat med pannan..
Finns det något han kan ha gjort som kan ha fått den här effekten??
 
Mysko. Låter som brännaren inte orkar med. Vad har du för brännare?
 
Är du säker på att shunten inte råkar ha blivit stängd.
Om pannan verkligen är 40 grader invändigt och brännaren går för fullt måste värmen ta vägen någonstans.
Du har ju ändå kallt inne så om du stänger shunten helt så inget vatten går ut i värmesystemet och låter brännaren gå, blir pannan inte varm då heller? Matar pelletsskruven fram normal mängd pellets vid varje matningspuls?
 
Brännaren är en Iwabo Villa S från början av 2000-talet skulle jag tro.

Ska testa att stänga shunten och se om att stänga av den den ökar i panntemperatur eller ej.
Återkommer.
 
Okej! Efter 20 min så har panntemperaturen nu ökat med 10 grader. Till 50 grader dvs.
Shunten står på 0..

Å vad innebär detta tro? =)
 
Verkar som att brännaren ger för låg effekt.
 
Okej, är det något som kan ske helt plötsligt?
Eller kan det handla om dåliga säckar pellets?

55 grader och stigande!
 
Kan det här vara förklaringen:

(Från temperatur.nu)


kalmar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rca1959 skrev:
Kan det här vara förklaringen:

(Från temperatur.nu)


[bild]
Jag vet inte. Det har varit kallare än så i vinter och det har inte varit några problem innan... :/
 
Vilken rökgastemp har du (ger ju en antydan till om brännaren ger effekt eller inte) och vilken rökgastemp brukar du ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.