Hej,

Sitter i planerings stadiet på ett värme system. Jag har läst mycket på detta forum ang olika system med kulvert och ved panna.

Jag kom fram till slut att jag ville ha teknik tank inne i bostadshuset och kulvert styrning. VVB i tanken inne i huset. Då använda en 2 pipig kulvet. Kollade på olika lösningar på pex osv, och kollar på koppar kulvert(Låter bra med koppar istället för plast). Problemet är hur grov den måste vara. Huset är ca 220kvm byggd på 1910 talet så isolering är inte super. Idag har vi vedpanna utan akumulator. Det går åt ca 35 kbm ved.

Jag var helt inne på att beställa 22mm aquawarm kulvet. Vi tog kontakt med en vvs firma. Dom var inte alls med på noterna. Dom ville att vi skulle köra med 4 rörs pex kulvet. Det skulle inta räcka med att ha 22mm kulverten till att värma huset. Det är svårt att veta allt. Har inte hittat ett bra svar på hur man veta vilken grovlek man ska ha på kulverten hittade en en formel man ska räkna, men vill nog ha lite stöd med någon egna erfarenheter.

Jag är orolig att man har bara suttit och räknat på vilken panna man ska ha och hur stora tankar man ska använda. På pappret så kan man lyckas att bara behöva elda en gång per dag när det är riktigt kallt och sen bara varannan dag när det är vanlig vinter.

Jag har gjort en beräkning på bergvärme sida så jag då tog till huset 350kvm för att få lite marginaler. då fick man fram värmebehovet på huset är 40000kwh per år.
 
hedan83 skrev:
Hej,

Sitter i planerings stadiet på ett värme system. Jag har läst mycket på detta forum ang olika system med kulvert och ved panna.

Jag kom fram till slut att jag ville ha teknik tank inne i bostadshuset och kulvert styrning. VVB i tanken inne i huset. Då använda en 2 pipig kulvet. Kollade på olika lösningar på pex osv, och kollar på koppar kulvert(Låter bra med koppar istället för plast). Problemet är hur grov den måste vara. Huset är ca 220kvm byggd på 1910 talet så isolering är inte super. Idag har vi vedpanna utan akumulator. Det går åt ca 35 kbm ved.

Jag var helt inne på att beställa 22mm aquawarm kulvet. Vi tog kontakt med en vvs firma. Dom var inte alls med på noterna. Dom ville att vi skulle köra med 4 rörs pex kulvet. Det skulle inta räcka med att ha 22mm kulverten till att värma huset. Det är svårt att veta allt. Har inte hittat ett bra svar på hur man veta vilken grovlek man ska ha på kulverten hittade en en formel man ska räkna, men vill nog ha lite stöd med någon egna erfarenheter.

Jag är orolig att man har bara suttit och räknat på vilken panna man ska ha och hur stora tankar man ska använda. På pappret så kan man lyckas att bara behöva elda en gång per dag när det är riktigt kallt och sen bara varannan dag när det är vanlig vinter.

Jag har gjort en beräkning på bergvärme sida så jag då tog till huset 350kvm för att få lite marginaler. då fick man fram värmebehovet på huset är 40000kwh per år.
Fråga din VVS-firma om dom har räknat på skillnaden i förluster på olika kulvertalternativ.
Hur lång är din kulvert?
 
Kulverten kommer bli ca 33m
 
_ap_
när det är ved du ska elda skulle jag köra 2x22 koppar och, som du säger, satsladda en tekniktank.

Att köra 4pipigt med VVC är inte det bästa för skiktningen.

Att flytta tillräckligt med effekt i en 2x22mm koppar kulvert är inga problem.
 
_ap_ skrev:
när det är ved du ska elda skulle jag köra 2x22 koppar och, som du säger, satsladda en tekniktank.

Att köra 4pipigt med VVC är inte det bästa för skiktningen.

Att flytta tillräckligt med effekt i en 2x22mm koppar kulvert är inga problem.

Finns det något bra sätt att kunna räkna hur mycket man kan skicka i kulverten?
 
_ap_
hur många sätt som helst, men du behöver inte oroa dig.

Vi har just räknat på en 2x28mm koppar och med en
grundfos 25/80 skickar man 45kW med delta T på 20*

Du kommer ju att ha minst 30-40* i delta T om betydligt mindre förbrukning.
 
Av nån anledning vill man överdimensionera kulvert (och underdimensionera tankar). 22 mm räcker till en herrgård...

För bästa lagringskapacitet krävs låg returtemp, sätt förvärmningsslinga i tekniktanken eller hellre TVA. Minst 750 liter tekniktank.
 
Jag hittade hur man räknar.

Behov av vattenflöde
Överförbar effekt: P = q x p x cp x dt
där
P = värmeeffekt (W)
q = vattenflöde (m3/s)
p = vattnets densitet (1 000 kg/m3)
cp = vattnets specifika värmekapacitet (4 190 Ws/(kg och ºC))
dt = temperaturskillnad mellan tillopps- och returledning (ºC)
Behovet av vattenflöde är: q = P/(p x cp x dt) [m3/s]
 
Lämplig rördimension
För att hastigheten hos vattnet ska hamna mellan 0,5 och 1,5 meter per sekund
måste rörets genomskärningsarea A vara mellan
q/0,5 (A1) och q/1,5 (A2) [m2 rörarea] (där q är nödvändigt vattenflöde [m3/s])
Eftersom rörets area (A) beräknas enligt formeln: A = p x r² och r = diametern/2
blir lämplig diameter mellan
2 x kvadratroten ur A1/p och 2 x kvadratroten ur A2/p
eller ungefärligt uttryckt mellan
1,6 x kvadratroten ur q och 0,9 x kvadratroten ur q
 
Hittade dessa på http://www.jti.se/uploads/jti/t92.pdf

Blev jag inte klok på.

Men som _ap_ svarade så ska det inte vara ett problem jag har räknat på 55* i delta. Man kanske kan räkna på större diff. jag hat satt max på 95 grader i tankar och min på 40 grader. om man har tot 3500l acc så har man 224kWh lagrat i tank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.