Hej,

Jag bor i ett vedeldat hus och har en ackumulatorpanna som går till elementen. Varmvattnet är också inkopplat och är tanken varm så blir det varmt vatten i kranen. Inkopplat i systemet är också en varmvattenberedare.

För en tid sedan så kokade pannan (japp det var en annan medlem i hushållet – inga namn nämnda – jag var på jobbet :) ). Men i samband med detta så slutade varmvattenberedaren att fungera. I övrigt var det enda som hände att två kopplingar till en svart slang, vilket är varmvattnets tillflöde (både till ackumulatortank och vv-beredare) smälte (=blev mindre) och började läcka, vilket var relativt lätt fixat.

Alltså: det blev så varmt i ack-tanken att till-vattnet i ledningen 2 meter bort också kokade (eller blev väldigt varmt iaf).

Vid detta tillfälle var varmvattenledningen ut från ack-tanken avstängd, och allt varmvatten till kranar kom från vv-beredare.

Det betyder att, när man ovetandes om att pannan kokat, vridit på varmvatten, har kokhett vatten förts in i varmvattenberedaren.

Kan detta ha gjort att vv-beredaren lagt av?

Går det isåfall att göra något åt? Verkar ju konstigt om hela vv-beredaren nu måste bytas? (Den är cirka ett år gammal, inköpt på Bauhaus).

Jag skruvade upp det enda som går att skruva upp på vv-beredaren, men där blir man verkligen inge klokare. Inte jag iallafall.

Vad tror ni?

(Ackumulatortanken är alltså inkopplad efter vv-beredaren och "ovanför" (egentligen bredvid) på bilden)
 
  • Varmvattenberedare med rörsystem och etiketterade flöden för inföde, varmvatten ut och spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av varmvattenberedare med elektriska komponenter och vattenslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke är att överhettningsskyddet i varmvattenberedaren har löst ut.
Det borde sitta någonstans under kåpan du lossat. Leta rätt på det, se efter om det finns någon återställningsknapp och tryck in den. Då borde beredaren hoppa igång.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en Gorenje-VVB , ÖHS sitter på den klumpen som vredet är på.<kan vara en lite blå eller svart knapp
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
S
Antar att du har en elektrisk varmvattenberedare och då ska det finnas ett överhettningsskydd som har löst ut.
Det brukar vara en röd knapp som ska tryckas in när temperaturen gått ner.
Var knappen sitter ska framgå av bruksanvisningen.
Fabrikat och typ av beredare?
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Nu hittade jag nåt. Har tryckt men den går ändå inte igång. Har kollat alla säkringar.

Någon som har en nån idé?
 
  • Närbild av en blå strömställare i en apparat, omgiven av skruvar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har varit på ett par stycken men annat fel. Har inte koll på ÖHS , ser lite lustigt ut kan inte utröna om det en ÖHS med manuell återställning eller med en s.k termiskt som säger upp sig och måste bytas, så kontakta Gorenje på tel-nummer
Kontakt:046 40 107 260 i morgon och fråga hur ÖHS är konstruerat.
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
TACK!
J jonaserik skrev:
Har varit på ett par stycken men annat fel. Har inte koll på ÖHS , ser lite lustigt ut kan inte utröna om det en ÖHS med manuell återställning eller med en s.k termiskt som säger upp sig och måste bytas, så kontakta Gorenje på tel-nummer
Kontakt:046 40 107 260 i morgon och fråga hur ÖHS är konstruerat.
TACK!
 
N Nilsson2018 skrev:
Nu hittade jag nåt. Har tryckt men den går ändå inte igång. Har kollat alla säkringa
De ska klicka i den, kan vara lite trög så tryck lite kraftigt på pinnen
 
Pausade det här projektet, men, idag bytte jag hela termostaten. Fick tag på en ny, se bild.

Tyvärr så funkar vvb ändå inte.

Ny termostat med lång sensorstång ligger på ett vitt fönsterbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tusan kan det då vara? Jag var rätt säker på att detta skulle fungera...
 
Tänds lampan som indikerar att den värmer?
Är överhetrningsskyddet intryckt på den nya delen?
Annars får man mäta sig fram om det där kombinerade tetmostat/överhettningskyddet släpper genom ström..
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Tänds lampan som indikerar att den värmer?
Är överhetrningsskyddet intryckt på den nya delen?
Annars får man mäta sig fram om det där kombinerade tetmostat/överhettningskyddet släpper genom ström..
Hej, nej lampan tänds inte o vattnet blir inte varmt...
Men menar du att den nya termostaten inte fungerar?

Ang överhettningsskydd och den knappen så är den omöjlig att trycka in o servicen hos tillverkaren trodde det bar en termisk öhs, dvs att man måste byta hela. (Vilket nu visar sig inte heller fungera...)

Är påväg att ge upp detta...
 
Har du kollat så patronen är hel och inte avbrott i den.

Edit är du säker att den får spänning 230V är för Gorenjes VVB
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Har du kollat så patronen är hel och inte avbrott i den.

Edit är du säker att den får spänning 230V är för Gorenjes VVB
Jag den får spänning och jag utgår från att det är 230 V eftersom den har ju funkat perfekt innan pannan kokade.

Men tror du att patronen har blivit skadad i samband med att pannan kokade och det kom 90-gradigt vatten i vvb? Kan det vara ett samband? Jag kan testa och se om jag får ut den...

TACK!
 
I manualen så står det 2 poligt ÖHS och kanske av modell som måste bytas Om du tar ut den och stoppar den i kastrull och kokar , så ska det klicka i den allteftersom det blir varmare och vrides mot max lite i taget. Kan säga att jag var på en sådan för ett tag sen och det gick inte att ställa termostaten med locket på själva yttre vredet bråkade på något sätt. Blev ett byte av VVB på garanti, Kanske inte i ditt fall , men prova med att koka vatten,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.