Har en mindre gård med ett bostadshus på 90kvm som har vattenburet värmesystem i hela huset. En mindre vedspis i köket med nyrenoverad skorsten. I ett garage ca 10meter ifrån huset finns ett gammalt pannrum med en oljepanna från 1970 och här står även vattenpump och hydrofor. Pannan, pannrummet och skorstenen(plåt) är dåliga. Kulverten in till huset är sönderrostad. Kulverten går upp i köket ca 1,5meter ifrån vedspisen och därifrån till alla element i huset.
Vill helst elda med ved då jag har lite egen skog och även möjlighet att få tag på gratis/billig ved på annat håll.
Har funderat på något av följande alternativ men kan inte bestämma mig:
1. Byta ut vedspisen mot en vattenmantlad kökspanna. Göra en liten utbyggnad på huset för ackumulatortankar med varmvattenberedare och ev. dra in vattnet direkt ifrån brunnen och även placera pump och hydrofor här.
Fördelar som jag ser det:
-Mindre värmeförlust då allt är samlat i huset.
-Behöver inte vänta på varmvattnet
-Förmodligen lägre kostnad och lättare att utföra ??

Nackdelar:
-Brandsäkerhet ?
-Skräpar ner mer inne
-Om pannrummet inte är uppvärmt fryser vattnet, löses antingen genom att flytta pump och hydrofor eller med frostvakt i pannrummet

2. Byta ut oljepannan mot modern vedpanna, sätta in ackumulatortankar med varmvattenberedare och renovera pannrummet samt ev. ny skorsten. Gräva upp och lägga ny kulvert in till huset.
Fördelar som jag ser det:
-Effektivare panna vilket ger mindre vedförbrukning ?
-Slipper släpa in ved i huset
-Pannrummet blir förvaringsplats för frostkänsliga saker
-Underlättar ev framtida uppvärmning av garaget
-Slipper flytta pump och hydrofor

Nackdelar:
-Dyrare och svårare att utföra ??
-Värmeförlust ifrån pannrummet och kulverten
-Något fördröjning på varmvattnet


Tacksam för tips och synpunkter!
 
Måste väl vara bästa iden att slänga ut oljepannan o byta mot en riktig vedpanna samt ny kulvert o skorsten då du har gratis ved, Du lär ha sämre verkningsgrad med en vattenmantlad kökspanna än förlusterna från kulverten o en bra panna..
Ev spillvärme kanske du behöver för vattenpumpen/hydrofor inte ska frysa...

Är det bara 10 meter mellan husen så köp en 4-rörs kulvert o kör vvc samt färdigshuntat till radiatorerna från pannrummet, vvc kör du antingen på timer el via rörelsevakt i kök o wc då det bara kommer att ta ca 2-3 sek att få fram vv till huset efter att pumpen startat....

Vill du hålla ner kostnaden så köp t.ex en maga panna el orlan 40 kW samt en tank på 3-4 m3 som du isolerar väl, Skorsten köper du ett rör från skroten i lämplig diameter med 4 mm gods som du isolerar dubbla varv med stenullsisolering minst 60 mm o trär i ett spirorör..
Har du tur kan du kanske finna nån kulvert stump som blivit över billigt... :)
 
Jag valde att byta vår gamla kökspanna som eldades direkt mot radiatorsystemet mot en ny kökspanna +acktank, styrning etc av följande skäl:

- inget existerande eller lämpligt/möjligt pannrum
- jag vill elda kontinuerligt i den gamla murstocken för luftcirkulation/torpargrund/krypvind
- jag gillar strålningsvärmen från pannan
- ingen värme går (i princip) till spillo vare sig från kökspanna eller acktank
- inget spring ut i pannrummet (vilket iofs kan minimeras med en modern panna med stor eldstad)
- utmärkt att komlettera med solvärme

Uppenbara nackdelar jämfört med en extern/modern vedanläggning:

- acktanken är underdimensionerad för husets behov när det är kallt
- mycket släpande av ved in i köket
- kräver mer regelbundna ilägg och tillsyn
- lägre verkningsgrad än en fläktstyrd keramikpanna (kompenseras delvis med strålningsvärme från acktank/panna/murstock)
- mindre miljövänlig, bör användas endast i glesbygd (mindre värdefullt argument dock om man ser till hur utsläppen från keramikpannor ofta ser uti *praktiken* - handlar mer om kunksap kring vedhantering och eldning)
- ofta möjligt med mycket större acktank = färre eldningstillfällen, högre bekvämlighet
- inköp och installation av ett modernt kökspannesystem är ofta lika kostsamt som en vanlig, stor vedeldningsanläggning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.