när vi skulle tända i pannan nu på förmiddagen blev vi minst sagt oroliga.. det läcker vatten någonstans ifrån.. nu är jag ju tjej och fick uppdraget av mannen som sitter där ute och håller koll att höra mig för..

Det rök in som fan och skickade "puffar" ut.. mannen öppnade och det rinner något (vatten) längs sidan... inte så att det strömmar men det var så att man såg fukt tydligt, temperaturen steg inte i tanken.... det röka SOM FAN minst sagt... Vi beslutade att avvakta en stund.. låta det brinna ut men vi blev lite oroliga över värmen var den tog vägen... vred på kranen för att fylla på vatten i systemet.. och vred på och av några gånger för att ta lite åt gången.. det rann inte över något men helt plötsligt började temperaturen i ack-tanken iaf klättra lite uppåt sakta sakta...

I översta luckan, där spjället sitter fanns det lite fukt men främst längst ner, där man askar ur fanns det väta... vi såg en liten droppe som såg ut som att den bubblade liksom, det blir ju ganska varmt där inne *S* men efter en stund slutade den bubbla.. vi fick känslan att det kan vara något hål just under bubblan..
Om jag ska beskriva den såg den nästan ut som hmmmm nu skrattar ni nog.. i Terminator (minns inte vilken av dem ) när terminatorn ska sättas ihop igen... och delarna liksom rinner ihop..som kvicksilver nästan... så ser den lilla dropen ut.. den är max 3-4 mm i diameter (har skitkasst ögonmått men stor är den inte)

Vi är ju på det klara att pannan sjunger på sista versen och hade planer att byta system typ om 2-3 år när jag är klar med studierna och ekonomin kanske lyfter lite men som det ser ut nu kanske vi inte kan vänta eller?? Vi vill ju heller inte lägga ut massa pengar på något som ska bytas längre fram...

Åh ni visa allvetande "bygga-hus-stammisar" vad är det som felas vår panna??? Någon som har någon tanke eller idé, och framförallt..vad kan vi göra?:(

Tillägg:

Pannan är en Euronom V30UB om det är till någon nytta.
Sen undrar vi också.... hur mycket vatten rör sig i systemet egentligen? Hur vet man hur mycket man kan fylla på utan att det "rinner över" för helt klart hände ju något med allt när vi fyllde på vatten.

Sen har det legat som en hemmagjord bricka längst ner, förmodligen för att underlätta uraskandet, jag brukar alltid ta ut den när jag askar ur, det gör inte sambon.. nu beslutade han att vi tar bort skiten helt för den är bara ivägen.. och det var efter det som problemet uppstod och man kan se på brickan att det inte är första gången för det är tydliga märken efter någon form av läckage...

VAD gör vi som inte är direkt vana vid vedpanna??
 
Redigerat:
ingen som vet nåt??
 
Jag tycker det låter som det är tjära som rinner...
Kolla att rökgasspjället är öppet, har det blivit stopp i skorstenen?

Kanske tilluften blivit stoppad av någon anledning?
 
Staffans2000
Nejdå, inte tjära, men väl kondens.
Nu är jag nere på fruntimmersnivå när det gäller eldning. Men ety du tillhör det täcka könet får jag anpassa mig därefter. Jag sätter hela min maskulina existens på att ni eldar med blöt ved, därav fukt och röksymtomen.

Alfahanen: Staffan

Post scriptum.

Veden kan kännas torr på utsidan men ändå vara "dyngsur" inuti.
 
Staffan2000 skrev:
Nejdå, inte tjära, men väl kondens

Veden kan kännas torr på utsidan men ändå vara "dyngsur" inuti.
Också min första tanke. När man startar upp en kall panna med fuktig ved så blir det för mycket rök och kondens. Hugg små uptändningspinnar och låt dom ligga och torka i pannrummet så blir det mindre rökigt :).
gaia
 
närå mina kära väner... det var en spricka som funnits där länge men som dolts och som hållts tät pga askbrickan som låg ovanpå...har numera en ny panna, färdiginstallerad idag...nu ska man bara lära sig den då.. tjohooo
 
Vore kul att höra vad det blev för panna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.