Hade under gårdagen en entreprenör på plats för att gjuta en garageplatta,

Frågade hur jag bör vattna, entreprenören berätta först att de stora byggarna i nya bostadsområdet för stunden inte ens vattna sina plattor alls ljust nu och hade inga problem med sprickbildning men fick rekommendationen att bara vattna på eftermiddagen för att vattnet skulle hinna rinna av plattan inför kvällen/nattens minusgrader och därefter fortsätta vattna nu när plusgraderna är tillbaka idag.

Såg nån spricka sent igår kväll, men vaknade upp till ett ordentligt sprucken platta, både mindre och större krympsprickor? samt några sättningsprickor? en spricka tvärs plattan (vid det gula skyddsröret på bilden)

Hur orolig bör jag vara? Hur bör jag gå vidare?

Processen har fram tills nu bestått av:
  • förfrågan via mail inkl. A-ritning på garage för måttsättning av platta
  • Platsbesök
  • Mottagit offert där momenten är specad enl. platta utförs enl. ök på plats och bif. ritning med 300mm L-element, armering, isolering, skyddsrör
  • Godtagit offert muntligen
  • Arbete har utförts
Avtalet lutar sig inte mot några speciella villkor, är jag körd?

Vad bör jag acceptera, tack på förhand!
 
  • Nyutgjuten garageplatta med armeringsjärn, isolering och skyddsrör framträdande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygguten betongplatta med synlig spricka och gult skyddsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyggjuten garageplatta med synliga sprickor och gul skyddsslang synlig i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten betongplatta med synliga sprickor och ett gult skyddsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten garageplatta med synliga sprickor och fukt, samt ett gult skyddsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjuten garageplatta med synliga sprickor och vattensamlingar i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten garageplatta med tydliga sprickor och ett gult skyddsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spara att ha Panik till något annat i livet:cool:
 
  • Gilla
Linuslin och 1 till
  • Laddar…
Det är lite svårt att se på bilderna men det ser nästan ut som en grej som hände i ett av mina projekt, där frös ytskiktet innan det kommit igång att brinna, trots betongtäckmatta - men det var rejält kallt då. Vi fick flyta hela plattan sedan för de översta 5 mm lossnade i sjok när plattan brunnit klart. Be gjutaren ta en titt, jag vet inte om någon insats just nu som skulle kunna vända förloppet, det är nog bara att avvakta. Men det finns nog andra med mer kunskap här.
 
  • Gilla
erre00
  • Laddar…
Håller med insidersunited och spara paniken till något annat. Typ massa restskatt eller repad bil

Finns flera faktorer som spelar in här, vad för sorts betong används, vilken temperatur hade betongen vid ankomst till bygget , temperatur i formen, temperatur i luften osv

Att jämföra en vanlig villa platta med ett storbygges platta är inte heller helt rätt, då både mängden betong och betongrecept har stor betydelse.
Ju större mängd betong, desto större process när betongen härdar, vilket genererar betydligt mer värme.

Att din entreprenör inte föreslog skyddstäckning av plattan i detta vår väder är lite dåligt. En enkel plast hade hjälp plattan behålla vattnet och sprickor kunde ha undvikits eller iallafall varit färre.

Förmodligen har det uppstått plastiska sprickor då vattnet dunsat för fort. Det är verkligen inga sättsprickor eller liknande. Betongen har härdat och vattnet har dunstat för fort helt enkelt.

Och som lite läsning till kvällen lägger jag med denna länk
Här står mycket bra info om just gjutningar

Ps. Du kan be din entreprenör att läsa den tills nästa gång

https://www.cementa.se/sv/system/fi...rsta_viktiga_timmarna_2015_web.pdf?download=1
 
  • Gilla
erre00 och 1 till
  • Laddar…
B Björkdahl skrev:
Håller med insidersunited och spara paniken till något annat. Typ massa restskatt eller repad bil

Finns flera faktorer som spelar in här, vad för sorts betong används, vilken temperatur hade betongen vid ankomst till bygget , temperatur i formen, temperatur i luften osv

Att jämföra en vanlig villa platta med ett storbygges platta är inte heller helt rätt, då både mängden betong och betongrecept har stor betydelse.
Ju större mängd betong, desto större process när betongen härdar, vilket genererar betydligt mer värme.

Att din entreprenör inte föreslog skyddstäckning av plattan i detta vår väder är lite dåligt. En enkel plast hade hjälp plattan behålla vattnet och sprickor kunde ha undvikits eller iallafall varit färre.

Förmodligen har det uppstått plastiska sprickor då vattnet dunsat för fort. Det är verkligen inga sättsprickor eller liknande. Betongen har härdat och vattnet har dunstat för fort helt enkelt.

Och som lite läsning till kvällen lägger jag med denna länk
Här står mycket bra info om just gjutningar

Ps. Du kan be din entreprenör att läsa den tills nästa gång

[länk]
Hehe tack för peppen, estetiska sprickor kan jag köpa, blev dock orolig tidigare när jag börja läsa om plastiska krympsprickor som är genomgående. (därav "paniken").

Men du och @InsidersUnited menar att man ej behöver oroa sig över plastiska krympsprickor trots flertalet rapporter om att de kan vara genomgående?

Dock tråkigt att entreprenören inte nämnde detta, vill inte tjaffsa i onödan men samtidigt inte bli blåst.

Tack på förhand!
E
 
Jag gissar att ett mycket stort antal betongplattor i både villor och garage ser ut på liknande sätt. Delvis tråkigt eftersom det går att förebygga uppkomsten av sprickor även om det kan vara svårt att helt eliminera dem. Men i praktiken så verkar dylika sprickor inte påverka konstruktionen i någon betydande omfattning.
 
E erre00 skrev:
..... fick rekommendationen att bara vattna på eftermiddagen för att vattnet skulle hinna rinna av plattan inför kvällen/nattens minusgrader och därefter fortsätta vattna nu när plusgraderna är tillbaka idag.....
Märkligt råd.
Förutsatt att betongen styvnat och inte spolas iväg är det väl jättebra att låta en fin dusch gå hela natten (om man har råd att slösa på vattnet och inte kan täcka med värmande mattor).
Då måste det vara extremt kallt om det öht ska frysa.
 
Spricker det inte nu så spricker det senare.
 
E erre00 skrev:
Hehe tack för peppen, estetiska sprickor kan jag köpa, blev dock orolig tidigare när jag börja läsa om plastiska krympsprickor som är genomgående. (därav "paniken").

Men du och @InsidersUnited menar att man ej behöver oroa sig över plastiska krympsprickor trots flertalet rapporter om att de kan vara genomgående?

Dock tråkigt att entreprenören inte nämnde detta, vill inte tjaffsa i onödan men samtidigt inte bli blåst.

Tack på förhand!
E

Dessa sprickor gör inte jättestor skillnad på en enkel villa platta, om man inte tänkt använda betongen som färdigt innergolv så klart

Hade det varit ett fribärande betongbjälklag hade jag varit mer orolig eller om det finns risk att vatten tränger in och skapar korrosion, vilket inte är så stor sannolikhet eftersom ett hus kommer stå ovanpå och skydda

Eftersom det är en platta på mark så sprids trycket från huset jämt över hela ytan och ner i marken
Vilket gör att dessa små sprickor inte är någon större fara som påverkar hållfastheten i plattan
Dessutom är det inga större laster som det rör sig om,

Så länge grundläggningen under är korrekt utfört enligt dem förutsättningar du har på tomten så kommer dessa små sprickor inte va något problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.