Står här o undrar vad fasen som är bäst,har frågat för länge sen men bygget har stått helt still kan man säga så nu är det dax igen!

Detta med plastfolie,ångspärr,plast eller va det nu kallas av alla,jag ska ha ett mek garage,med eller utan värme(sommar som vinter),kalla snöiga/blöta bilar ska kunna rullas in o ut typ i stora drag,ska ja sätta i plast i väggar o tak,Ja vill ju kunna stänga av värmen i typ 1 månad när ja inte är där,sen kanske värmen står på 20 grader i 4 månader/eller kanske tvärtom,Luftvärmepump blir det nog för min del just nu i garaget,men vad är smartast med PLASTEN?????????????????
Vill ju inte ha en massa problem med röta o saker..


Ska börja vilken dag som helst o gipsa klart det tänkte ja

TACK för alla svar om det blir nått!!!!!!!!!!!!!!!!!

PANIK
 
Plasten sitter precis bakom dina gipsväggar för att förhindra att luft med viss RF vandrar från rummet genom väggen till kyligare skikt och där blir luft med högre RF eller i värsta fall kondenserar. Visst är det så att plasten är mer viktig i boutrymmen där personer vistas frekvent och man duschar, lagar mat osv. Men jag kan inte se att plasten skadar att sitta bakom gipsskivorna i ditt garage så länge din garagevägg i övrigt inte innehåller några fuktspärrar som kan stänga in fukten istället.
Jag skulle sätta plast. Det är inte så dyrt och det är jäkligt trist att riva väggar och bygga om för att det börjat mögla i någon utsatt vrå för att du torkat snöiga bilar i garaget.

Ett VIKTIGT undantag är dock om någon av dina väggar är under mark. Du är inte helt klar på den punkten. I så fall ska du inte ha plast för fukt utifrån kommer fångas i väggen mha av plasten och då möglar det definitivt. Vägg med plast måste kunna andas utåt. (Hade en sån källarvägg i huset jag köpte men den plasten rev jag för att jag visste att det var dåligt och det hade mkt riktigt börjat mögla lite)

De som är rädda för plast måste ha tagit fasta på byggfel där väggen av någon anledning inte får andas åt något håll. Att det fungerade förr i tiden utan plast stämmer men då hade man inte dusch inomhus och knappt någon isolering i väggarna heller. All fuktig inneluft gick väl rakt ut genom skorstenen och ny torr kall luft sögs in genom alla springor när man eldade i öppna spisen.
 
Hejsan!

Mitt står ju på en platta ovan mark.
Men det blir nog plast o ett par st bra ventiler i garaget o på loftet så att det vädrar ur bra på alla håll.
Det som är emot isoleringen utåt är ju typ vindpapp
 
Problemet är som du säkert läst i andra trådar att du kan få fukt i väggarna under de tider du inte värmer utrymmet eftrsom fuktig luft utifrån då stannar vid plasten.

Om du inte använder plast kan du avhjälpa fuktproblem med avfuktare, ventilation etc. Problemet med plast när verkstaden inte är uppvärmd kan du inte avhjälpa alls.

Detta är mina lekmannamässiga bedömningar efter att ha läst lite på forumet :)
 
Jag sitter i samma sits, jag har ett garage som jag ska isolera, men frågan är om jag ska sätta plast eller inte, det kommer inte att vara uppvärmt hela tiden utan bara när jag ska vara där och jobba.

Det är byggt med panel och utegips sedan regelverket och så tänkte jag sätta dit isolering, spånskiva och sedan gips.
 
Sitter i samma funderingar, ska jag sätta plast eller vindskyddspapp bakom osb + gips har inte hittat konkreta svar ?????

Garaget kommer i framtiden vara varmgarage, men det är en tag innan det är så, ska ha ny port, isolering i taket samt lv-pump.

Väggarna är isolerade med 45+145 idag sen sitter det befintliga spånskivor med vindpapp.
 
Är inte byggnaden permanent uppvärmd så använd vindpapp istället för plast.

/Kent
 
Gäller det även i taket ?

Idag är det plåt, läkt och bison säkerhetsväv, tänker ha 195+95 isolering med luftspalt mot bisonväven.

Om jag sätter papp, osb, gips i väggarna bör det väl bli samma i innertaket ? Papp och inte plast.

Mvh Tobbe
 
Ja, papp även där.

/Kent
 
Jag är oxå i valet o kvalet angående plast eller papp.
Ska fixa till ett uthus, som jag kommer ha uppvärmt iallafall till +10° på vintern. Räknas i detta sammanhang det som uppvärmt, eller ska jag satsa på papp.
Nackdelar med papp?
 
Inte många om du inte isolerar utav bara sjutton.
I ett uthus som jag tolkar det så ser jag noll problem med papp.
Däremot så om man pratar isolering över 300 mm i tak osv så börjar det blir lite trixigare och det är därför man börjat med plast.

/Kent
 
Jag måste lägga mig i detta då jag själv läst löpmeter kring detta ämne och det jag kommit fram till är att använd plast i taket och papp runtom på väggarna. På så sätt kan konstruktionen andas.

Om jag dock får råda så sätt in värmepump och kör den på lägsta värme. Många pumpar idag klarar av s.k vinterläge dvs att den håller runt 10 grader inne.
Fördelen blir då också att du kan låta den sköta avfuktning samtidigt.

Kostnaden för att köra en värmepump som ger underhållsvärme blir inte särskilt stor per år och då är du säker på att inte få in skit i väggar och tak och kan till och med överväga att sätta plast även i väggarna.
 
Har börjat riva ner de gamla spånskivorna och sätter nu vindskyddspapp och osb, kommer att sätta papp och osb i taket också, känns lite bättre än plast eftersom det lär dröjja innan det blir ny port och lv-pump och sen verkar det inte finnas några direkta nackdelar heller med papp istället för plast.

Tack för svaren !
 
Det fanns ett annat vettigt inlägg från 2005 från "plexi" om plast och isolermatrial. Jag tror inte det är så komplicerat egentligen om man kan lite fysik. Det handlar om att hålla nere den relativa luftfuktigheten i konsturktionen både inne och ute punkt. Plasten kan man sätta närmast innerummet för att förhindra att varm fuktig luft tränger igenom vägg eller takbjälklag och når ett kallt utrymme där den skapar väldigt hög relativ luftfuktighet vid nedkylningen. Det måste inte kondensera för att det ska mögla. Om denna luft kan vädras bort effektivt och ersättas med torrare luft på vind, i vägg eller inne innan den ställer till skada så må det vara utan plast. Dvs huset torkar inne och ute.
Dock ser jag inte att plasten är till skada så länge huset utanför plasten har fungerande uttorkning av fukt. Innanför plasten vill man ha fungernade ventilation så att huset inte är beroende av att andas ut inneluften genom väggarna.

Själv tilläggsisolerar jag vinden nu och ökar från 145mm till 400mm. Hade jag inte haft plast kommer garanterat takstolarna mögla vilket de inte gör nu eftersom det är varmare på kallvinden och lägre RF än det kommer att vara efter isoleringen. Jag kommer ställa upp en fuktmätare och stiger RF över 90-95 är det bara att backa eller skaffa forcerad ventilation. Men målet är att skapa en klimatvind som är isolerad utifrån också med 100mm EPS så att temp i kallvinden är högre och därmed RF lägre (se thermisol.se). Samtidigt ser man över just plasten att den är tät och att vindsluckan är tät. Huset ska andas utanför plasten och inne i huset har man FTX. Torrt överallt men med kontroll på hur mycket värme man kastar bort. Dessutom hjälper FTX till med undertryck i huset så att luft inte vandrar innifrån och ut genom eventuella otätheter i plastskalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.