Hej, fick min elräkning och inser att jag måste göra något åt min elförbrukning, frågan är vad.

jag har ett hus på 200m2 som idag är uppvärmt med direktverkande el med en förbrukning på 34000kWh. Huset har mekanisk frånluft och elementen på övervåningen är utbytta mot oljefylldaelement. Det finns även el-golvvärme på toalett, dusch och i badrummet.

Jag fick följande förslag från ett VVS företag.

Kasta ut befintling VVB och installera en ComfortZone CE65 frånluftsvärmepump och montera ett konvektorelement i v-rummet som kan sprida värmen upp i huset (jag har väldigt öppen planlösning) och i kök och hall installera vattenburen golvvärme i samband med att golvet byts ut mot klinker. Har inte fått någon offert ännu på vad CE65, konvektorelement + installation kostar.

Enligt CZ hemsida skall man spara 18000kWh vilket låter otroligt mycket, kan det stämma?

Har idag en VVB på 300liter, räcker kapaciteten på CE65 till för att fylla ett bubbelbad?

Kan man blanda konvektorelement och golvärme?

Förstår att en CE65 behöver en 220m3/h luft, vilket är vad mitt hus kräver om jag skall uppfylla boverkets norm. Tanken är att använda befintliga frånluftskanaler, men frågan är var all luften skall komma in? Bör man även installera tillluft, kanske förvärmd?

Tacksam för förslag och synpunker

Roger









 
Jag tycker det låter som en bra mellanlösning. Det är dock viktigt att du kan få ut all effekt via fläktkonvektorn och golvvärmen, när din CZ går för fullt. Du kanske kan överväga att sätta in ytterligare några vattenradiatorer?

Om du tvekar på vv-kapacieten kan du alltid sätta in en mindre (100 liter) el-vvb som sitter i serie med cz. Ställ sedan termostaten på 60-65 grader så får du optimal elförbrukning och 100 liter extra.

En annan möjlighet (som kan komplettera) om du har skorsten är en kamin, antingen en vanlig ved-kamin eller en pelletskamin. Den sköter sig mycket själv och ger möjlighet i en öppen planlösning. Det ska bli intressant att se hur mycket det de föreslår kostar. Håll oss uppdaterade!
 
Det är nog en bra ide att installera en sån frånluftspump, går själv i samma tankar. mitt hus är dock mindre och jag har två lyftvärmepumpar, en i källaren och en på mellanvåning. den största frågan som du också redan ställt dig är:
Var skall all luft komma in. har man direktel vill man ju slippa använda de elementen då man investerat i en fin dyr pump. som jag ser det i ditt fall så borde så mycket luft som möjligt komma in vid konventorelemetet. och i de rum som får golvvärme, risken tror jag blir annars att enstaka rum kyls ut om det finns tilluft men ingen uppvärmning.
jag har tittat på en mindre pump, nibe 100p eller ev 200p 200:an kan man komplettera med en tilluftsmodul som värmer upp tilluften, har dock inte sett pris på denna modul.
Ett bubbelbad är nog inte direkt billigt att tappa upp va? 25:-?
 

Problemet med att koppla in en extra VVB är att jag har inte plats, den befintliga VVB står i groventren/tvättstugan och där finns endast plats för en 60x60 FLVP.

Jag har skorsten och en öppen spis i v-rummet, så där skulle man kunna sätta in en insats, detta är samma plan som konvektorelementet, 1/2 trappa ner från kök och hall. Så den borde kunna kompletera konvektorelementet när det är riktigt kallt.

När det gäller tillluft idag finns det bara en ventil i groventren och resten lär komma in via dörrar, förnster etc. och andra sidan så har jag kanske en luftomsättning idag på kanske 1/4-del av vad CE65 kräver, så draget lär ju öka. Min oro är precis som du påpekar att det blir kallt i de rum som har "mest drag".
Det blir svårt att få in någon tillluft till konvektorelementet då det kommer att stå mitt i huset.

När det gäller extra radiatorer så kan det gå att få till utan större ingrepp. Min tanke var att ersätta befintliga elradiatorer (gamla ej oljefyllda) i köket med golvvärme som enda uppvärmning. Men jag skall kanske ersätta dem med vatten radiatorer och golvärme och på så sätt minska risken för kallras vid fönstren

 
Hur gammalt är huset....? Viktigt vid köp av värmekälla. Finns bi-utrymmen typ källare m,m.

:-?

Mvh Örjan
 
Hej Örjan

huset är byggt -79 och har platta på mark så det finns ingen källare. Det är 1 plan vid entre, hall, groventre och kök, och 2 plan i andra delen, med 1/2 trappa ner till v-rum och 1/2 trappa upp till sovrum. I mitten är det öppet från v-rum golvet ända upp, 5.4 högt och även ut i hall och kök

Tanken är att placera fläktkonvektorn nere i v-rummet för att sprida värmen i den öppna delen i mitten av huset.

Så det finns inte några extrautrymmen att placera extra VVB på utan det som finns är i groventren/tvättstugan. Ett alternative är förstås vinden, men jag vet inte hur lyckat det skull vara med tanke på frysrisken.

Roger
 
Hej.

Enligt mitt tycke, så tycker jag att ni inte ska ha en frånluftvärmepump....Den är inte bra på en så gammalt hus....  ;) Om inte ni hittar en beggad till bra pris  :surprised:

Förådsberedare med många olika värmekällor att välja på  :cool:
Och så en återvinningsanläggnig typ till och frånluft med återvinningsbatteri  :cool:
Men har man ont om plats så får det bli kompakt instalation.... :-/

Mvh Örjan
 
Du behöver mer effekt än vad ComfortZonen kan ge deg. viserligen blir det bättre, men inte 100 bra.
in med jordvärme eller bergvärme istället.

sen så kan man ju diskutera hur radiatorsystemet ska se ut.
personligen skulle jag dra vanliga radiatorer i hela huset, för at inte få kallras från fönster. men vist blir instalationen billigare med några få fläcktkonvektorer.
 
Jag har luft-luftvärmepump och det är skit. Visst sparar man en del energi, men det väsnas och dånar. Min pump sitter utanför sovrummet och det går inte att sova. Sedan blir även värmetillförseln ojämn.

Fördelen med en luft-luftvärmepump är priset, runt 20.000 kr installerat och klart.

/Jocke
 
samj skrev:
Jag har luft-luftvärmepump och det är skit. Visst sparar man en del energi, men det väsnas och dånar. Min pump sitter utanför sovrummet och det går inte att sova. Sedan blir även värmetillförseln ojämn.

Fördelen med en luft-luftvärmepump är priset, runt 20.000 kr installerat och klart.

/Jocke

angående hur mycke den väsnas så ger ju plasering & fabrikat att välja, så det ska inte behöva störa.

men det är sant att du kommer att få en känbar tempratur skilnad på olika paltser i huset, samt kalras från förnter o med det lite kallare golv
 
mr. Lind skrev:
Hej Roger,
lite sent inlogg, men ändå.
Varför inte satsa på en enklare variant, dvs. en luft-luft värmepump.
Där har du möjligheten att spara in en hel del pengar, till en relativt liten kostnad.
Givetvis är inte besparingen lika stor, jämfört med berg eller jord värmepump.
Men det är helt klart ett mycket bra alternativ till en rimlig kostnad.

Mr. Lind

Snygg smygreklam genom att lägga till sit företags logga på nåns värmepump
 
CarMan skrev:
Snygg smygreklam genom att lägga till sit företags logga på nåns värmepump
En gång ingen gång, två gånger en för mycket. Händer det igen så är det "Hejdå MrLind".
 
CarMan skrev:
men det är sant att du kommer att få en känbar tempratur skilnad på olika paltser i huset, samt kalras från förnter o med det lite kallare golv
Sant CarMan.
Kallraset tycker jag är en stor nackdel med luftvärmepump. En annan nackdel är att man får en luftrörelse i rummet/rummen som "fläktutsätts" och det behövs inte mycket luftrörelse förrän man tycker att det känns kallare.
 
digitalrobert skrev:
Sant CarMan.
Kallraset tycker jag är en stor nackdel med luftvärmepump. En annan nackdel är att man får en luftrörelse i rummet/rummen som "fläktutsätts" och det behövs inte mycket luftrörelse förrän man tycker att det känns kallare.

ja deet är ju en balans mellan ekonomi & komfort. för helt klart så spar man mycke pengar på att kompletera ett direkt el hus med en luft/luft värmepump
 
Snailman
I mitt falll hade jag ju direktel genom luftventiler i taket (ftx), så det blev inte direkt sämre med en luftluftpump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.