Vi har hållit på i två år och renoverat vårt kök. Imorgon ska sista listen fast och idag upptäckte vi att en lokaflaska spruckit i korken och läckt vätska så den ena av våra två kompletterade köksskåp från Ikea svällt. Vad göra? Kan vi göra ngt eller bara att ta ner och köpa nytt?? ImageUploadedByByggahus.se1374389706.359801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara att byta ut.

OBS! Om det finns risk att fukt kan förekomma på spånskivan måste man skydda den på något sätt.

Det är svårt att se på bilden, men är det insidan av skåpet man ser? När ni monterat det nya skåpet kan ni med fördel lägga in ett "skåpunderlägg" (eller vad de kallas). D.v.s. en matta som skyddar den underliggande skivan från fukt.

M.a.o. en matta liknande den som ni (förhoppningsvis) har monterat i diskbänksskåpet.
 
Säkert sant att man bör men jag har ingen vana av att ha sådant skydd i köksskåpen ifall en läsk skulle explodera. Ser inte att det hade hjälpt heller eftersom mattan tar ju slut någonstans och det har runnit ut över kanterna och där skadat träet.
 
Ah, och Ikea har ju slutat med faktumserien.
 
Lissandra skrev:
Ah, och Ikea har ju slutat med faktumserien.
De finns i ca 2 år till för att kunna komplettera befintliga kök.
 
Ja, det är ju bara att byta stommen. Det är ju ingen stor kostnad, så det behöver du inte få panik för. Men tog det verkligen två år att renovera köket? Det är ju värre än mina spruckna tidsplaner..
 
Redigerat:
Lordi> haha, ja tyvärr... Fast då tog ju 95% av arbetet 5% av tiden... Å de fem jag just gjort klart och monterat upp och målat tog 95%, plus att montera ner allting... När vi tog bort det gamla överskåpet var det limmat i sidovägen eftersom det helt sonika inte fanns någon vägg bakom! (= bygga vägg, jämna ut, sätta panel och måla igen, plus att väggen den satt i bara var en tunn skiva och sprack (givetvis hade vi renoverat andra sidan redan...) sen visar det sig att innertaket diffar på tre CM där vi ska ha upp skåpen och väggen bakåt kanske inte klarar att bära upp skåpen så de justeras från taket med någon specialskruvmojäng och köksskåpen byggs om vilket betyder att allt ska ner och upp nu när det äntligen e på plats. Därav panik å irritation! Jag har inte snickrat sen slöjden (förutom när jag limmade ihop tre kartonger till en garderob för tio år sen) å var så glad att äntligen vara klar med mitt ventilationsgaller och satt upp det. ImageUploadedByByggahus.se1374409644.768978.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
slit bort det som har svällt och måla på den fläcken med en spärrfärg så du binder spånet spackla sedan med plastic padding och måla sedan hela stommen... så är det nog enklast och lasta inte in det tyngsta du äger i det skåpet på just den punkten det är skadat!
 
Tack för god idé men vi biter nog i det sura äpplet och monterar ner allt igen... På väg till Ikea nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.