Hejsan alla proffs och hemmapulare!
Nu håller jag på med att renovera badrummet i källaren. Jag har tidigare konverterat ett garage till "Bodegan" som är familjens tillhåll nr 1. Nu ska den matchas med ett nytt fräscht badrum.

Firman jag anlitat kom och knackade ut bottenplattan och bytte alla gamla gjutjärnsrör under. Så långt frid och fröjd. När jag kom hem en dag låg där dock 10 cm grus, ångtät matta, 5 cm Jackofoam (lila) isolerskiva samt en 3 cm armerad betongplatta. Jag hade sett framför mig en 15-20 cm extruderad cellplast (vit) och 8-10 cm armerad betong. Hmmm Ok bygghöjden är ju 8 cm istället för 23-30 cm och den lila isolerskivan har ju bättre isolervärde än den vita. Men det skall till mer... De hade på två lager Casco termoplan som är ett flytspackel för värmegolv. Först 5 cm och därefter skulptering av fall dvs som mest ca 5 cm till. Nu är vi uppe i bygghöjd 18 cm. Nu är det dags för elvärmeslinga på armeringsnät och ytterligare flytspackel ca 1,5-2 cm. Hade det inte varit billigare/bättre med mer isolering och betong och mindre flytspackel?

Renoverat badrum i källare med nyligen gjuten betongplatta, rörinstallationer och isolering vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag dessutom upptäckt att de inte har lagt ut tunn cellplast längs väggarna utan plattan är gjuten direkt mot väggen. Dessutom är den som beskrivits i flera skikt. Jag trodde att det var viktigt med spalt mot väggen för att hindra fuktvandring och en homogen platta. Men är det så viktigt på 9 kvadratmeter? Någon som vill kommentera?
 
Låter fel, men vad är en 3 cm betongmatta?

Låter mitt fel stå kvar..
Är plattan endast 3cm tjock sedan fylld med spackel?

Vem betalar för materialet?
 
Redigerat:
De har armerat och gjutit ett lager med betong som är 3 cm tjockt.
ovanpå detta kommer Cascos Termoplan flytspackel.
Just detta material ingår i deras offererade pris.
 
Kunden brukar betala materialet...
Nackdelen med en betongplatta är ju torktiden till färdigställandet
Verkligen skum konstruktion, du har inte missuppfattat det?
Elslinga borde man ju lagt i första lagret spackel, har man nu fixat fall å grejer och sen ska man dit med elslinga låter ju helt uppåt väggarna
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Nja, alltså... De har åtminstone tre lager flytspackel. Elslingan ligger i det näst översta. Det översta fixar fallen.

Nu kan jag dessutom tillägga att de misslyckades med pex-rören så tre rör syns i skarven mellan golv och vägg. En klen tröst är att de inte kommer att synas då det kommer att sitta en wc-stol och en kommod i vägen.

Golvhörn med synliga pex-rör vid skarven mellan golv och kaklad vägg, och del av avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går ju inte att få det där tätt....
Är det en svensk firma?
 
Firman är svensk men de anlitar i sin tur hantverkare som bara talar Turkiska och Ryska.

Ska ju tillägga att bilden ovan är tagen i en källare och utanför våtzon 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.