Jag är helt rudis på el och de trådar som finns gör mig inte klokare. Jag har beställt en 230V spis som kommer på måndag men inser nu att jag kanske är ute och cyklar. Vet inte om jag kommer att bränna den. Det går tre faser med 13A säkringar och 2.5 mm ledningar till spisen. Kommer inte år själva dosan men det är en perilexkontakt. Hela brf helrenoverades för sex år sedan. Bilderna är på spisen jag har nu.
 
  • Interiör av en spis med elanslutningar, säkringar och en perilexkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kopplingar till en spis, med flera färgkodade ledningar fastskruvade i en anslutningsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema för olika spisinstallationer med enfas och trefas på en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Perilexkontakt för spis med 230/400V och 16A angivelse, lämplig för trefassystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
400
 
Vilken tur att jag frågade! Stort tack!
 
230.
 
Ja då var vi där igen. haha. Fattar inte varför det ska vara så krångligt med el.
 
Din spis du har nu är en 230v spis så det finns nolla framdraget.
Du kan plugga i både en 400v och 230v i ditt uttag.
 
Är det någon skillnad på att använda spisarna? Är det bättre med en 400V. Ursäkta nivån på frågorna...
 
Du har möjlighet att använda spis avsedd både för 230 och 400 V med det uttag du har där. Din gamla är i princip 230 V och använder alla faserna det är bra sett till belastning och hur hårt du kan använda den utan att säkringar löser ut.

En del nyare är ibland avsedda för bara en fas det kan du också använda men inte på hög effekt tex många zoner/plattor och ugn samtidigt. Ofta är det nog åtminstone möjligt med två faser och nolla på nya spisar det hjälper upp läget. Vad är det för sort du skaffat? Oavsett finns det inga som skulle skadas pga matningen.
 
I princip finns inga 400v spisar längre om man inte väljer en äldre teknik.
Så det är inte så mycket att fundera över.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är bara att plugga i den nya!
Din gamla har element spänning på 230V precis som din din nya spis kommer att ha.
Det är väl nästan omöjligt att köpa en ny spis med 400V elementspänning i dag?
 
Jag brukar inte brassa på med alla plattor och ugn.
 
Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
400
Ser nu att jag föhastat mig. Så ner på rygg och sprattla (igen).

Fido
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är bara att plugga i den nya!
Din gamla har element spänning på 230V precis som din din nya spis kommer att ha.
Det är väl nästan omöjligt att köpa en ny spis med 400V elementspänning i dag?
Det verkar finnas en del på nätbutikerna
 
Den är bara att stoppa i stickproppen på inga konstigheter. Alla med perilexpropp kan du använda i ditt fall helt oavsett vad det står för spänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.