Pratade med rörmockaren som dragit alla rör och lagt golvvärmen i våran blivande platta och han sa att han inte riktigt hade fått måtten till och stämma. Så med hjärtat i halsgropen har jag nu stått i ösregn och mätt, mätt och mätt. Plattan är 4cm för kort och 3 cm för smal. Gjutning skall ske senare i veckan.
Har suttit och sökt efter något om detta i forumet men hittar ingenting. Vad gör vi? Vad kommer detta att ställa till med?
 
Gör om - gör rätt är ett bra råd.
 
Det är inte vi som gjort grunden utan en firma. Och som sagt är allt färdigt förutom armering och gjutningen. Kan man gräva att dom gör om alltihop?
 
Kontakta firman som har utfört arbetet. Omedelbart.
Det går säkert att lösa på något sätt.
 
Självklart kan du kräva att de åtgärdar det.
 
Då antar jag att jag kommer stå inför två problem. Är det en tillräckligt stor avvikelse? Kommer det alltså ställa till med problem av sådan art att man kan kräva dom att åtgärdar det eller finns det någon typ av gräns för vad som är acceptabal avvikelse och inte? Och hur ska vi hunna bevisa vem som gjort fel utav lantmäteriet och grundläggaren?
Usch vilken klump i magen man fick helt plötsligt....
 
Prata med alla berörda i morgon, och ta sedan ställning till det hela när du hört vad de har att säga. En sak är säker: Det är korkat att hälla betong i den där formen innan man rett ut om det sedan går att ställa ett hus där.
 
Mikael_L
Det är ju NU som ni har den riktiga chansen att göra om det hela, iom att ni inte armerat och gjutit än.

Hur allvarligt det är beror på hur huset sen är tänkt att byggas, är det lösvirkesbygge där allt kapas och spikas allteftersom går det säkert att anpassa huset istället (men varför, om grundläggarna har gjort fel?) Är det en byggsats där allt redan har sina mått då blir det givetvis mycket sämre läge.

Men enda anledningen till att inte fixa det nu med gång skulle väl vara om felet är ert eget och att kostnaden att fixa till det skulle visa sig vara horribel, MEN i så fall måste ni också kolla upp och jämföra med vad kostnaden kan bli i "andra änden", dvs att ändra på själva huset.
 
Ni har rätt. Får gå igenom allt i morgon nör jag lugnat ner mig och gått igenom allt med alla. Man blir anings rörig i huvudet när sådant här händer.
Tack för att ni sagt det jag behövt höra.
 
Jag är övertygade att 4cm på längden o 3cm på bredden går att lösa utan alltför stora o dyra ingrepp, kanske ett 4 timmars jobb. Fast självklart är det de som har gjort grunden som ska stå för det.
 
Är huset ett blockhus dvs kommer huset monteras med färdiga väggblock så borde du kunna lösa detta genom att spika syllen som väggen skall stå på så att då får samma felavikels runt hela grunden. Det vore värre om grunden vore för stor. Syllen kommer i nuläget hamna några cm längre ut runt hela grunden än den skulle gjort om du haft måtten rätt. Skillnaden kommer bli att väggen får något mer överhäng i förhållande till plattan. Alla övriga mått borde isåfall stämma om det inte är utbygnader och burspråk som ställer till det.
 
På byggmässa i Trelleborg så tyckte jag att stenhusen var byggda så att blocken hängde 1-2 cm utanför grunden. Och i så fall är ditt hus rätt.
 
Rätt? Det beror väl på hur mycket överhäng man räknat in från början.. I vilket fall skulle det bli mer nu.
 
Mikael_L
Hmmm, kan ev ligga nåt i det...
Vad är det för mått som tokan har fel på?, om det är husets yttermått som hon gick efter vid kontrollmätningen så stämmer det antagligen att grunden ska vara några cm för liten.

Nu tror jag inte att du har rört ihop det på detta vis, men om det är så är det antagligen förklaringen. Men då borde å andra sidan inte rörisen haft några problem.
Nåja, i vilket fall så ska du givetvis kolla upp det noga nu, för sen är det för sent.
 
Grunden som nästan finns där nu diffar mot grundritningen. De cm som fattas på längden har dom dessutom tagit från badrummet. Bifogar planlösningen. Alltså, måttet från badrumsväggen och ut åt höger stämmer. Likaså måtten mellan badrumsvägg och tvättstugevägg och från tvättstugevägg mot köket stämmer också. Men badrummet stämmer inte. Alltså går problemet heller inte att lösas genom att liksom flytta allt utåt.
 
  • Planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.