Hej alla

Jag är i färd med att beställa nytt kök och valet står mellan HTH och Ballingslöv. Det kommer antagligen att bli HTH för de har en lucka vi gillar mer (och det är ju inte insidan som räknas :wow:) men däremot stör det mig att HTH inte erbjuder Blums Tandembox Intivo i sortimentet. Det är ju asläckert och jag vill nästan ta Ballingslövs lite tråkigare lucka bara på grund av det. :@

Säljarna på HTH är tillmötesgående och säger att de såklart kan beställa Intivo, men de verkar tyvärr inte kunna ge en rimlig uppskattning av merarbete/merkostand innan tidpunkten då vi behöver beställa.

Finns det någon skicklig köksbyggare här som kan göra en rimlig bedömning av a) bästa sättet att gå tillväga (exvis vad göra i fabrik och vad göra hemma) och b) merarbete/merkostnad jämfört med att nöja sig med den träliga Tandemboxen (ca 12 lådor fördelar på 2 st lådhurtsar (120 cm + 80 cm + 50 cm), låda under diskho (80 cm) samt 2 lådor under inbyggnadsugn (60 cm))? Det skulle uppskattas enormt!!! :rolleyes:
 
Redigerat:
Jag skrev "Tandembox Intivo" i google-fältet och laddade ner en pdf. Det ser ut som om det är samma borrning som vanliga Tandembox plus ett extrahål. Mått på lådbotten är desamma. Lådbakstycket har andra mått. Sedan så skall lådan kompletteras med sidor.

3 nya bitar per låda att tillverka men monteringen borde inte innebära något problem alls. Alla hål i stomme och lådförstycke sitter där de skall.

Att fältmässigt tillverka grejer som uppfyller dina krav (asläckert) är inte ett alternativ (stå med t ex färdiglackade hyllplan och försöka få till det med en byggsåg... rys...). Nya bitar från snickeri alltså. Att plocka ihop grejerna vid monteringen är inget problem. Det blir förstås lite IKEA känsla. Att stå i ett hav av embalage och mecka på några flyttlådor eller bockar istället för i en välorganiserad verkstad. Det gör förstås att arbetskostnaden blir ROT-berättigad.

VH/Findus
 
Tack för snabba och bra svar!

Hade jag vetat på förhand att vi skulle ha så speciella krav så skulle jag även ha haft med ett mindre företag som har möjlighet att vara lite mer flexibla i processen. Nu var det något som gick upp för oss under resans gång och tyvärr har vi lite för kort tid kvar till beställningspunkten för att kunna ta med en ny leverantör. Dessutom har vi mållåst på HTHs lucka Soft vit som jag faktiskt inte har sett någon annanstans. Övriga luckor kopierar de ju friskt av varandra exvis Ballingslöv Birka=Marbodal Ekerö=HTH Fasett=Novaflex Idala osv.

Om det är ett extra borrhål och nya lådbakstycken som skall till så verkar det ju fullt görbart ifall bara HTH klarar av att få ihop beställningen. Montering på plats med extra emballage osv är inget problem för mig.

EDIT: findus42, jag hittade Planeringssidan i katalogen för Tandembox plus respektive Intivo. Jag tycker att det ser ut som att Intivo delar 3 borrhål med Tandembox men att ett av Tandemboxens borrhål inte skulle användas. Möjligtvis skall ett av hålen borras upp till 10mm. Borrhålen i bakstycket däremot verkar inte ha något gemensamt. Är det något jag missförstått?

Och tack igen för att ni som uppenbarligen är väldigt insatta i det här tar er tid för att hjälpa till! d^_^b
 
Jag har nu pratat med HTH, de säger att det skall gå bra att byta ut Tandembox mot Intivo utan större problem och kommer att återkomma med offert. :wow: Kudos till HTH! Synd bara att deras sortimentsansvariga inte är på tårna, speciellt med tanke på att Blum verkar vara en så stabil leverantör med bra innovationer och ordning på produktportfölj.

Tack för era snabba och bra svar, utan er input hade jag antagligen gett upp! d^_^b

Vv bortse från min EDIT ovan. Jag hade kollat fel i Blum-katalogen.
 
För att avsluta tråden ifall någon skulle råka hitta den i framtiden:
-Det var fullt möjligt att byta ut den vanliga Tandemboxen mot Tandembox Intivo.
-Merkostnaden blev ca 500 SEK per låda. Dessutom tillkommer lite extra arbete vid montering då ett extra hål måste borras i lådfronten och lådorna monteras på plats.
-Säljaren på HTH fick en hel del merjobb då deras system genererar en BOM med artikelnummer för Tandembox. Alla dessa måste bytas ut mot motsvarande artikelnummer för Tandembox Intivo men det gjorde vår säljare så gärna.

Återigen Kudos till HTH för att de ställer upp på detta. Valet föll på dem för att vi föredrog deras lucka Soft vit. Hade vi fallit för en annan lucka (de stora tillverkarna verkar av en slump designa väldigt lika luckor =) så hade det antagligen varit enklare och billigare att välja Ballingslöv eller någon mindre firma som kunde montera Tandembox Intivo redan i fabrik.

Over and out
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.