Vi har just satt ny träpanel på vårt hus, och haft mycket god hjälp av släkt och vänner. Tyvärr upptäckte vi nu att en gavel är "grundmålad" med en inomhus takfärg.
Vad göra ?? Funkar det att bara måla över med rätt färg?
Tacksam för förslag..
 
Måla över tror jag inte ett dugg på. På nåt sätt måste du nog få ner den andra färgen.
 
C
Är färgen vattenbaserad? Isåfall kan man nog nästan förutsätta att den inte har de ingredienser som krävs för att den ska hålla att ha som grundfärg ute tyvärr.
 
Prova färgborttagningsmedel, det fungerar bra på vattenbaserade färger...
 
Stefan N skrev:
Måla över tror jag inte ett dugg på. På nåt sätt måste du nog få ner den andra färgen.
Ja.. men jag tror det blir svårt att få bort färgen, den har sugit in ganska bra. Vad händer med den i kyla och väta om jag målar över med oljebaserad grund och sen täcklasyr? I värsta fall får jag väl köra med högtryckstvätt och låta det torka till hösten, inte kul..
 
Jag skulle ringa till tillverkaren av den färg ni har målat med av misstag, förklara problemet och fråga dem vad de tycker att ni ska göra. Har ni tur kan det ju fungera att måla över med något så att det blir en fungerande utomhusyta utan att ni behöver försöka få bort den första färgen.
 
pinebar skrev:
Jag skulle ringa till tillverkaren av den färg ni har målat med av misstag, förklara problemet och fråga dem vad de tycker att ni ska göra. Har ni tur kan det ju fungera att måla över med något så att det blir en fungerande utomhusyta utan att ni behöver försöka få bort den första färgen.
Har kollat med tillverkaren och dom säger att det "kanske" funkar att måla över.. det blir ett experiment. Jag tror det får vara till hösten så inomhusfärgen kanske blir pulvrig eller tunnare, sen borstar jag och grundar tjockt på den. Tack för svaren..
 
jag tror annars att ifall du kör en tunn oljegrund på det så ska du nog klara det.
 
Borsta av med en hård rotborste eller en stålborste och måla på med en penetrerande grundolja. Därefter nästan vått i vått målar du med en grundfärg. Använder du dig av Demidekk så målar du en gång tunnt med Visir och sedan vått i vått en gång till med visir. Detta gör susen.

Anledningen till att du ska borsta hårt är att du ska öppna upp takfärgen så den släpper igenom grunden.

Ett annat alternativ är att ta fram rubanken och hyvla av där ni har målat med fel färg. Fungerar ju också med en elhyvel om det finns att tillgå.
 
Jens_H skrev:
Borsta av med en hård rotborste eller en stålborste och måla på med en penetrerande grundolja. Därefter nästan vått i vått målar du med en grundfärg. Använder du dig av Demidekk så målar du en gång tunnt med Visir och sedan vått i vått en gång till med visir. Detta gör susen.

Anledningen till att du ska borsta hårt är att du ska öppna upp takfärgen så den släpper igenom grunden.

Ett annat alternativ är att ta fram rubanken och hyvla av där ni har målat med fel färg. Fungerar ju också med en elhyvel om det finns att tillgå.
Jag har just provat med stålborste, verkar vara det bästa och enklaste. Jag får inte bort färgen med handkraft men jag kan nog köra med en stor borste för borrmaskin.
Och sen grundolja, det låter hoppingivande.. tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.