Halloj!
Lika bra att jag är öppen med vad det gäller så att ni förstår att läget är akut. Jag har förlossningsskador samt svåra tarmproblem vilket gör mina toalettbesök till timslånga mardrömmar. Det funkar inte så bra när man har en liten bebis som behöver sin mamma. Jag har därför köpt en duschtoalett för en hutlös summa pengar. Den kopplades in igår men fungerar inte ordentligt. Den spolar inte alls som den ska och munstyckena som ska rengöra rumpan spolar inte heller ordentligt. Det kommer inte ut ordentligt med vatten under spolningen, det går inte runt hela porslinet som det ska. Det kommer för liten och åker för långsamt. Papper trasas sönder och bubblar upp. Jag har beställt den från Tyskland och återförsäljaren säger bara att vårt tryck är för dåligt. Vi hade VVSjour samt en annan VVSare som kopplade in toaletten här igår och dom sa att trycket var bra. Jouren sa till och med väldigt bra. Vi har järnrör. Vi ville få trycket mätt men dom hade ingen mätare (manometer?) med sig. Vi har inte råd att ta hit fler VVSare så jag undrar om vi kan mäta vattentrycket själva på något sätt? Flödet vid just det röret fick vi till cirka 20 liter per minut. Kan det verklig vara dåligt tryck med så högt flöde? Borde vi inte märkt av lågt tryck i duschen eller på något annat sätt? Kan vi köpa en billig manometer och koppla på själva? Hjäääälp!

Läget är väldigt akut då jag snart behöver gå på toaletten men den jädrans duschtoan kan inte ens spola ner papper ordentligt. Jag behöver en toalett NU! Film på vår med hallon och tahini vid spolning. Den ska alltså spola runt allt porslin likt en tornado. Just den funktionen är viktig i och med att jag behöver kunna använda rumptvätt och vattenlavemang som medför stänk. Klistrar in länk som visar hur det ska se ut. Tacksam för alla tips och råd så att jag kan få mer tid med mina barn som saknar sin mamma!


 
H
Vad står det i manualen för min värden som tex liter i minuten toaletten behöver?
Börja så
 
H H-Thomasson skrev:
Vad står det i manualen för min värden som tex liter i minuten toaletten behöver?
Börja så
 
  • Tabell med tekniska data för tanklös serie inom områden som dricksvatten, el, toalett, varmvatten, sitz och allmänna specifikationer, inklusive mått och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som om vattenlåset är för lågt, så att det inte är tillräckligt mycket vatten i skålen från början? I demovideon är det ju mycket högre vattennivå och lägre flöde än vad du har?
 
MultiMan
När jag flyttade in i nuvarande hus så trodde jag vattnet var ok eftersom när man öppnade kranarna så var det bra sprutt (3-4bar iaf) Tyvärr visade det sig att det var väldigt kortvarigt innan flödet sjönk dramatiskt pga gamla igensatta järnrör, så jag fick gräva ny polyetenslang till kommunens anslutningspunkt. Så trots bra tryck var flödet över lite längre tid helt kass. Nu har jag minst 6 bar om jag vill och fyller minst 2 stora hinkar per minut. Detta trots att jag ligger väldigt långt ut i ödemarken.

15 minutliter som minimumkrav är rätt mycket om jag ska bedöma utifrån min erfarenhet. Jag kan spruta flera meter kontinuerligt med ett stort duschmunstycke med nya rören (med runt 20 minutliter då), men kanske 20cm med de igensatta.

Anna_H Anna_H skrev:
Tycker det ser ut som om vattenlåset är för lågt, så att det inte är tillräckligt mycket vatten i skålen från början? I demovideon är det ju mycket högre vattennivå och lägre flöde än vad du har?
Bra observation. För lite vatten från början lär försvåra funktionen överlag.

Edit: Fattar jag fel eller står det att duschfunktionen på toaletten bara ger 1200ml per minut? Inte konstigt om du inte blir ren då.
 
Redigerat:
tommib
Var bor ni? En manometer är relativt billig, t.ex. denna från Rinkaby som har G10-anslutning. Detta kombineras med lämpliga nipplar/bussningar/osv för anslutning till en kran som ni har hemma. Öppna kranen och ni kan mäta statiskt tryck. Dessa torde finnas på lokala VVS-butiker och ev också större bygghandlare men kan då vara lite dyrare.

Har ni kommunalt eller eget vatten?

Lite OT, men ändå inte.... Har du fått hjälp av sjukvården? De måste kunna hjälpa dig med detta på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Magnus E K
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Edit: Fattar jag fel eller står det att duschfunktionen på toaletten bara ger 1200ml per minut? Inte konstigt om du inte blir ren då.
Duschfunktionen kan inte ge högre flöde än så eftersom den skapar varmvattnet med en flödesvärmare med bara (max) 600 Watt effekt. Men med rätt typ av strålar borde det kunna fungera tycker jag.
 
tommib tommib skrev:
Var bor ni? En manometer är relativt billig, t.ex. denna från Rinkaby som har G10-anslutning. Detta kombineras med lämpliga nipplar/bussningar/osv för anslutning till en kran som ni har hemma. Öppna kranen och ni kan mäta statiskt tryck. Dessa torde finnas på lokala VVS-butiker och ev också större bygghandlare men kan då vara lite dyrare.

Har ni kommunalt eller eget vatten?

Lite OT, men ändå inte.... Har du fått hjälp av sjukvården? De måste kunna hjälpa dig med detta på ett eller annat sätt.
Vi bor i Skåne och kan ta oss till Bauhaus, K-Rauta, Clas Ohlson, Byggmax, XL Bygg och Hornbach. Vi har kommunalt vatten. Det där var rena grekiskan för mig. :) Ska googla och försöka lära mig!
Vi har kommunalt vatten.

Nej, jag har inte fått hjälp av vården. Vare sig med mina sjukdomar/skador eller hjälpmedel vid toalettbesök. Jag har själv ringt till en arbetsterapeut och bett om hjälpmedel med dom få bidésitsar som dom hade att eventuellt erbjuda var rena rama skämtet jämfört med dom som finns i andra länder. Handläggningstiden var dessutom lång och hon upprepade gång på gång att dom skulle hitta det billigaste alternativet som passade in i mitt badrum. Om det faktiskt hjälpte mig eller ej verkade vara av mindre betydelse...:rolleyes::sweat:
 
MultiMan
Efter att ha tittat på demonstrationsvideon så är mitt spontana intryck att toaletten har alldeles för låg vattenkapacitet för att klara större besök och problem. Personligen med min ärftliga megakolon så funkar inte vanliga, moderna toaletter vidare bra med sin snålspolning att det blir mer eller mindre stopp vid ett besök utan jag måste spola i flera omgångar. Hemma har jag tack och lov kvar en stor gammal Gustavsberg som både har större dimensioner överallt och spolar 8L. Där räcker en spolning för att få bort allt. Och den släpper hela vattenmängden riktigt snabbt, så det blir chockverkan. Demovideon på denna toaletten är ju rena ultrarapiden på vattenflödet.

Även duschningen verkar ju löjligt klen av döma att videon och 1,2L per minut räcker ju inte långt om man är kladdig.

***

Just förlossningsskador har ju nyligen varit aktualiserat i media (hörde själv ett radioprogram för någon vecka sedan max), så man tycker att du borde kunna få snabb och kompetent hjälp inom den svenska sjukvård som en del gärna kallar bland den bästa i världen.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
När jag flyttade in i nuvarande hus så trodde jag vattnet var ok eftersom när man öppnade kranarna så var det bra sprutt (3-4bar iaf) Tyvärr visade det sig att det var väldigt kortvarigt innan flödet sjönk dramatiskt pga gamla igensatta järnrör, så jag fick gräva ny polyetenslang till kommunens anslutningspunkt. Så trots bra tryck var flödet över lite längre tid helt kass. Nu har jag minst 6 bar om jag vill och fyller minst 2 stora hinkar per minut. Detta trots att jag ligger väldigt långt ut i ödemarken.

15 minutliter som minimumkrav är rätt mycket om jag ska bedöma utifrån min erfarenhet. Jag kan spruta flera meter kontinuerligt med ett stort duschmunstycke med nya rören (med runt 20 minutliter då), men kanske 20cm med de igensatta.


Bra observation. För lite vatten från början lär försvåra funktionen överlag.

Edit: Fattar jag fel eller står det att duschfunktionen på toaletten bara ger 1200ml per minut? Inte konstigt om du inte blir ren då.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Ska testa att spola med duschen ut i luften imorgon. Jag har råkat spola upp i taket när jag tappat duschen så trycket bör väl vara gott tänker jag.

1200 liter per minut är med liten stråle så trycket är väldigt koncentrerat. Jag har inte testat tvättfunktionen än. Bara testsprutat ut i luften.
 
MultiMan
Jag förstår bara inte hur 1,2L per minut ska räcka att spola bort större mängder kladdig avföring, oavsett tryck på strålen, mängden vatten blir ju för liten ändå och det är vattnet som ska transportera bort smutsen. Gammaldags bidé fungerar utmärkt men den är ju ansluten direkt till vattnet och ger fullt tryck och volym som finns tillgängligt. Denna toaletts dusch är ju frånkopplad nätet och spolar bara indirekt (med 1,2 minutliter då tydligen).

(sjunger bidéns lov, fattar inte varför den försvann :cry: )
 
tommib
S Spannen85 skrev:
Nej, jag har inte fått hjälp av vården.
Suck.... man blir så trött på detta. Om du orkar, stå på dig och kräv hjälp. Vänd dig till gynekologmottagningen på något av de större sjukhusen, de borde vara tvugna att hjälpa dig. Jag förstår att det inte är så lätt men om ingen klagar händer inget. Jag hoppas att du åtminstone fått denna information.


Gällande det rent tekniska så kan du som sagt mäta trycket relativt enkelt med en manometer. Enda vitsen jag kan se med det är väl att du kan klaga till återförsäljaren när du kan bevisa att både tryck och flöde är inom spec.

Här är en inköpslista till Hornbach, som är det byggvaruhus som har överlägset bäst VVS-sortiment.

https://www.hornbach.se/shop/Tryckmatare-0-10-bar-5113355/5621082/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Bussni...artikel-detaljer.html?varCat=S22064##v5169348
https://www.hornbach.se/shop/Bussni...artikel-detaljer.html?varCat=S22064##v5169348

Då får du en R15 yttergänga till din manometer. Du behöver också pasta/lin för att få det tätt. Det är enkelt att använda. Exakt hur du kopplad detta till någon kran hemma beror på. Bäst är om du kopplar till toalettens anslutning, du får kolla vad du har för anslutning där. Rätt märkligt att VVS-firman som installerade tronen åt dig inte kunde bistå med detta.
 
  • Gilla
vickan11 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Spannen85
  • Laddar…
Mamma har precis renoverat badrum och slängt ut bidén. Som ersättning till bidén har de satt en duschblandare med slang och munstycke med av/på i anslutning till toalettstolen. Det kan kanske vara ett alternativ.
 
  • Gilla
Spannen85
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Suck.... man blir så trött på detta. Om du orkar, stå på dig och kräv hjälp. Vänd dig till gynekologmottagningen på något av de större sjukhusen, de borde vara tvugna att hjälpa dig. Jag förstår att det inte är så lätt men om ingen klagar händer inget. Jag hoppas att du åtminstone fått denna information.


Gällande det rent tekniska så kan du som sagt mäta trycket relativt enkelt med en manometer. Enda vitsen jag kan se med det är väl att du kan klaga till återförsäljaren när du kan bevisa att både tryck och flöde är inom spec.

Här är en inköpslista till Hornbach, som är det byggvaruhus som har överlägset bäst VVS-sortiment.

[länk]
[länk]
[länk]

Då får du en R15 yttergänga till din manometer. Du behöver också pasta/lin för att få det tätt. Det är enkelt att använda. Exakt hur du kopplad detta till någon kran hemma beror på. Bäst är om du kopplar till toalettens anslutning, du får kolla vad du har för anslutning där. Rätt märkligt att VVS-firman som installerade tronen åt dig inte kunde bistå med detta.
Jag hinner inte skriva ett långt och genomtänkt svar nu som jag vill men jag skriver TACK och återkommer! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att skriva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.