HEj. Dags att lägga på 70mm i samband med panelbyte.

Ska beställa mellanstrucken baspanel men funderar på vilken längd jag ska beställa?

Huset har delad midja och nedre delen är ca 2.5-2.7m högsta punkten på gavelspersen var ca3.6m.

Jag sa att jag ville ha 3.6m på all panel men funderar på att ändra.

Får ju spill på 1.1 m på alla 2.5m och under fönster är det ca 1.2m så det blir ju lite mer spill då, finns det nån son har bra koll på detta?
 
Tjenare,

Jag bumpar denna tråden åt dig :)

Kan du förtydliga frågan lite. Är frågan estetisk? Eller hur du ska göra för att minska spill?

Mvh

Stefan
 
Panel finns i 3.6- 5.4m längder som standard. Du kan beställa x antal brädor hur du vill i olika längder för att på så sätt minska spillet.
 
Min erfarenhet är att det oftast är meningslöst att specialbeställa längder på fasadpanel.
Om du har nåt så när framförhållning och matematsikt sinne så brukar det gå att minimera spillet genom att pussla lite. Över/under fönster och gavelspetsar är bra exempel på ställen där man blir av med "spillbitar"

Mitt tips är alltså att köpa blandade längder i paketet.
 
Så som jag fattade så kunde jag inte blanda längder då jag köpte mellanstruken panel.

Det var delning och ställkostnad om man inte tog ett helt paket.

Tog till slut 5.4m längder.

Långsidorna är ca 2.55 höga, och under gavelspets 2.5 höga så blir nog inte så mycket spill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.