Hej hemmasnickare/proffs,

Under sommaren 2019 påbörjade jag renovering av garage varav jag nu insett ett nybörjarmisstag när det kommer till panelläggning. Tanken var att jag endast skulle byta panel på den yttervägg som var i sämst skick innan vintern. Passade även på att tilläggsisolera. Detta gjorde att jag hade svårt att avgöra hur långt ner den första brädan skulle börja. Eftersom jag endast la en sida och inte en "sarg" runtom alla 4 ytterväggar fick jag en dålig start med den ena sidan ca 1,5cm högt upp som syns på bild. Det var sent inpå hösten och det var svårjobbat. Detta medförde i sin tur resultatet på bild.

Min fråga till er hade ni dragit lös panelen försiktigt på båda två sidor för att få de mer estetiskt och börjat om eller hade ni levt med det icke estetiska? funktionsmässigt är min bedömning att de funkar som det är nu. Tacksam för era ärliga synpunkter.

/Hälsningar förtvivlad kille
 
  • Renoverat garage med ny panelvägg som möter en gammal, synlig höjdskillnad på 1,5 cm vid hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DennisSöderström skrev:
Hej hemmasnickare/proffs,

Under sommaren 2019 påbörjade jag renovering av garage varav jag nu insett ett nybörjarmisstag när det kommer till panelläggning. Tanken var att jag endast skulle byta panel på den yttervägg som var i sämst skick innan vintern. Passade även på att tilläggsisolera. Detta gjorde att jag hade svårt att avgöra hur långt ner den första brädan skulle börja. Eftersom jag endast la en sida och inte en "sarg" runtom alla 4 ytterväggar fick jag en dålig start med den ena sidan ca 1,5cm högt upp som syns på bild. Det var sent inpå hösten och det var svårjobbat. Detta medförde i sin tur resultatet på bild.

Min fråga till er hade ni dragit lös panelen försiktigt på båda två sidor för att få de mer estetiskt och börjat om eller hade ni levt med det icke estetiska? funktionsmässigt är min bedömning att de funkar som det är nu. Tacksam för era ärliga synpunkter.

/Hälsningar förtvivlad kille

Ingen?
 
Ska du kantlist så kvittar det väl ?
 
Du skall väl på med knutbrädor? Det blir mer än 25cm och runt ett hörn.

Kör på!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska du kantlist så kvittar det väl ?
Jo ska dit med knutar men hade först tänkt att det skulle vara snyggt med smala knutar då panelen är 195. Hade ni kunnat leva med det som det är nu?
 
Ja, jag hade dött innan pga Trump, idiotiska grannar och pga folk som skriver dem... ;)
 
  • Gilla
DennisSöderström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.