Åkte till K-Rauta eftersom de enligt reklambladet hade 20-25% rabatt på deras Beckers-sortiment.

Förklarade för säljaren på färgavdelningen att vi hade målat ett furupaneltak hemma till vitt med Alcro. Först med kvistlack 2 lager, sedan grund 2 lager och till sist en strykning med lack som gjorde taket jämt vitt och fint.

Taket har alltså succesivt blivit vitare och vitare och är i dagsläget HELVITT.

Detta gjorde jag mycket klart för säljaren som sa att deras produkter från Beckers kunde göra exakt samma jobb, men billigare. Har kört Beckers väggfärg länge, så det tvivlade jag inte på.

Nu har jag gett mig på ett nytt panelfurutak, denna gång med Beckersfärg från K-Rauta. Först målartvätt, 2 strykningar med Beckers kvistlack, 2 strykningar med Beckers panlegrund och även detta taket har succesivt blivit vitare och vitare. Precis som den gången med Alcro. Ikväll skulle jag ge mig på den sista strykningen med Beckers Panellack. Doppar penseln och färgen är som vatten! Jag stryker med penseln och ingenting händer! Det är som om jag hade dragit en torr pensel, eller en med vatten på, på det grundade taket... :x

Sätter mig och läser på burken; "Akrylbaserad klarlack för tak och väggar".

På deras hemsida finns följande info om produkten:

Beckers Panellack är en vattenburen halvmatt klarlack med förstärkt UV-skydd för lackning av vägg- och takpanel inomhus.

Den är även lämplig för lackning på papperstapeter och som grundlack på möbler och golv som sedan skall färdiglackas med någon av Beckers vattenburna klarlacker.

Den ger en lättskött yta, fördröjer träets gulning och ger en ytfilm som i sig inte gulnar. Kan även användas som lasyr efter nyansering med Tonex. Beckers Panellack luktar obetydligt under målning och tork.
http://beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Lackfarger/Panellack/

"Lämplig för lackning på papperstapeter" låter i mina öron som att denna vätska endast lämnar efter sig ett färglöst lager av... hårdhet(?) som skydd och inte färgar underlaget vitt i sig? Det var ju inte riktigt det jag frågade efter i sådana fall... De har även en produkt som heter Lackfärg, men det heter ju heller inte Panel i namnet som jag var ute efter... Den använde jag på en furusäng efter två lager lackgrund med utmärkt HELVITT resultat...

Prisskillnaden på Alcro och Beckers år ju anmärkningsbar, så det vore ju jobbigt om man får gå över till Alcro bara för att få bra resultat.

Har jag helt enkelt fått fel färgpyts i butiken? Jag vill ha en färg som färgar/lackar taket VITT efter två strykningar med panelgrund, inte ett hårt lager som skyddar...
 
Tanken med dessa typer av system brukar vara att man bryter panelgrunden i den vita färg man vill ha och sedan skyddar med klarlack (som per definition är helt transparent) för laserat utseende (ej heltäckande).

Jag tror att du när du målade med Alcro istället avslutade med en av deras vita lackfärger (förmodligen Servalac Aqua) och därför fick taket täckande helvitt.

Om du går tillbaka med klarlacken och byter den mot Beckers Elegant Aqua Lackfärg (i den glans du önskar) så bör du få samma resultat som med Alcro.

Till en annan gång så du kan du testa Herdins Tak- och Panelvit i Helvit istället. Då slipper du kvistlacka och grundmåla utan kör bara två strykningar direkt för att få taket helvitt:
http://www.herdins.se/farg--lasyr/tak--och-panelvitt__261
 
Ja precis, det var Alcro Servalac Aqua jag använde förra gången. Perfekt resultat! Jag kan i alla fall tycka att när jag tydligt förklarade vilket resultat jag ville ha så skulle säljaren föreslagit brytning av färgen eller Elegent Aqua Lackfärg :(

Nu vill de säkert inte byta den bara därför... Var ett tag sedan jag köpte den (4-5 mån?) men jag tänker påtala att det är deras "personals fel" att jag ens klagar!

Hmm, jag har hört fler som rekommenderat Herdins men även en del som det inte gått riktigt bra för...

Har fått talat om för mig att Herdins var "typ 85-90%" säkert att det skulle fungera, men om man kvistlackar x2, grundar x2 och täckmålar en gång så hade man ett 100% resultat.

Men Herdins kan absolut vara värt att testa för att minsta arbetsbelastning åtminstone :)
 
Har målat ett tak i fritidshuset med Panelgrund och låter den även vara slutfärg då den är matt (10). Så det fungerar om du inte vill ha en blankare yta, t.ex. i kök. "Normalt" så behöver du inte ha högre än matt (10) i tak på panel då det lätt känns blankt och infallande ljus gärna ger taket lite "orolig" och flammig känsla.
Målade taket i köket med Aqua Lack 35 och det stora rummet med enbart Panellack känns betydligt lugnare.
 
Redigerat:
Måla täckande vit med panelgrunden så är det färdigt, alt en färg med högre glanstal på det. Panellacken byter du helt enkelt ut
 
Mja, fast jag vill gärna ha det lite blankt. Gjorde så i sovrummet och vi älskade det verkligen! Förmodligen var det kanske det säljaren var inne lite på då? Att måla tre gånger då med grundfärgen (för två är fortfarande liiiiite flammigt) och sedan stänga med lacken. Men det var inte det resultatet jag bad om i butiken :(

Så ja, en färg med högra glanstal var ju det jag var ute efter från början. Panellacken vill jag absolut lämna tillbaka...
 
Elegant Aqua lackfärg är det du bör använda om det är hyvlad panel, finns i Glans 10 matt, 40 HALVBLANK, samt 70 blank.
 
essends skrev:
Elegant Aqua lackfärg är det du bör använda om det är hyvlad panel, finns i Glans 10 matt, 40 HALVBLANK, samt 70 blank.

Precis, kontaktade butiken och påpekade felet. Killen på färg höll med helt och hållet, jag hade fått fel färg för ändamålet.

Åkte dit och lämnade tillbaka felköpet (2x2,7L) trots att kvittot var från mars, alla pengar tillbaka. Sedan BJÖD de på 2x3L Elegant Aqua Lackfärg Matt 10 och en påse Ahlgrens Bilar :D

DET kallar jag bra service!

En såsan butik går man garanterat tillbaka till :)
 
Helt rätt
 
En fundering, varför körde du inte med Panelgrunden enbart om det är matt 10 som du vill ha som glans i taket? Eller är det i kök du ska måla takpanel för att få det lite mera tvättvänlig Aqua Lack, hur ofta man nu tvättar tak ;-) ?
Beckers rekommenderar Panelgrunden även som slutstrykning om du önskar matt 10.
 
Om man jämförded et tak som var slutstruket med Aqua Servalac så hade det en mycket mer... lenare yta än den dubbelstrukna Panelgrunden. Panelgrunden kändes så torr och sträv. Den gav noll tillbaka i glans och lyster medan Servalacen så lite mer livfull ut om än inte särskilt blank. Så jag vill uppnå samma resultat med denna nya Beckersfärg :)

That's why :D
 
Det är helt klart skillnad på lackfärgen och bara panelgrund . Även om det är samma glans
 
essends skrev:
Det är helt klart skillnad på lackfärgen och bara panelgrund . Även om det är samma glans

Word! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.