Hej hopp!

Nu är vi på plats i nya huset och det är helt underbart! Vi är supernöjda bortsett från att byggfirman tar tid på sig att byta ut vissa grejor som blivit fel... >:(

Senaste projektet är panelgardiner i vardagsrummet - passar utmärkt som solskydd i våra stora fönster som går ända upp till taket och nästan ner till golvet. MEN det är ju svårt att få dem att hänga rakt. Hur gör man? Vi har upphängningsprylar från Ikea men har köpt tyg på annat håll (linne). Gardinerna är på plats efter en hel dags slit men de hänger inte helt rakt och jag behöver lite goda råd...

/Lena
 
Har du "tyngder" längs ner?

Mvh

Liiisa
 
Japp, jag har en skena längst ner som fungerar som tyngd... Har börjat inse att jag nog måste göra om monteringen på skenorna, fy så surt...! :-/

/Lena
 
Mina nya panelgardiner hänger inte heller helt rakt, men detta beror inte på stången eller upphängningen, utan på att själva gardinerna faktiskt är sneda. Nu får man väl äta upp att man köpte lite billigare gardiner...:) Antar att det bara är jag som ser det sneda, men ändå...
 
Har du en skena högst upp också? Kan tänka mig att gardinen håller sig rakare om den får motsvarande stöd även i överkant i stället för att "bara" hänga på gardinstången.

För att få stadga på tyget däremellan så borde det funka att stärka det. Jag har aldrig testat, men vet att en gammaal släkting pratade om att jag borde stärka skjortkragar etc. med stärkelse som görs på potatismjöl. Det låter enkelt nog att prova på en längd, potatismjöl har du säkert hemma.
Jag googlade och hittade recept och anvisningar. Här är instruktioner som jag klippt från Lyckebys (potatismjölstillverkare) hemsida:
Stärkning
Rör ut 1 msk potatismjöl i 1 liter vatten.
Doppa det som ska stärkas i lösningen. Låt torka något. Stryk eller varmmangla fuktigt.

Och här kommer en länk med fler recept (tydligen kan du även blanda i paraffin, men det verkar vara överkurs;-)
http://www.sgv.m.se/skota_linneplagg.htm
 
Tack för tipsen!

Ja, gardinerna sitter i skena uppe, alltså inte på någon "vanlig" gardinstång. MEN jag har upptäckt, efter ett otal antal justeringar, att tyget inte är perfekt utan tvärt om ganska snett... Två av tygerna är i linne så det ligger väl lite i tygets struktur. Så jag får nog leva med att det är lite snett. Tack för tipset om att stärka gardinerna, jag får kanske prova det!

/Lena

 
Har inga direkta råd, kan bara meddela att mina nya panelgardiner som jag nyligen satt upp var jag tvungen att sy om eftersom de var sneda från "fabrik".

Skall nog se till att försöka köpa lite dyrare, men förhoppninsvis raka gardiner nästa gång!

För övrigt hoppas jag att det är som ni säger att det bara är jag själv som ser allt snett hemma. Fy tusan vad det är svårt att få allt perfekt, tavlor, gardinstänger, inte lätt att få rakt när golv och väggar är skeva...

/Johan
 
Jag inser att du redan tagit av dina gardiner i den längd du trodde blev bra men ett tips annars är att hänga upp dem och låta dem hänga för långa ca 1 vecka. Det är viktigt att man ser till att det är vinkelrätt i det övre fästet först. Tyg tänjer ut sig när det hänger, sen lägga sig på golvet och markera, alt klippa direkt, hur långa de ska vara. Det behöver inte bara vara gardinen som är sne det kan oxå vara golvet som inte är så plant som du tror. I alla fall brukar de se bättre ut om man får ett jämnt avstånd mellan golv och gardin även om den i sig är lite sned. Sen är min erfarenhet att varken dyra eller billiga gardiner går att lita på.

/FlitigaLisa
 
Stärkning av linnegardiner är kanon! Men jag blandar inte själv, jag köper färdig spray. Finns i vanlig mataffär.

/EB
 
Jag köpte mina paneler från Mairo och de hålls helt raka.
 
Mairo, vad är det?

Mina gardiner var dessvärre inte speciellt billiga, men ändå sneda och vinga. :-/ Trött på dessa gardiner är jag nu!!!!!

/Lena, fortfarande med sneda gardiner
 
MEA skrev:
Mairo, vad är det?

Mina gardiner var dessvärre inte speciellt billiga, men ändå sneda och vinga.  :-/ Trött på dessa gardiner är jag nu!!!!!

/Lena, fortfarande med sneda gardiner
Mairo är ett svenskt tygföretag från Blekinge. De säljer bl a barntyger med mönster framtagna av Karin Mannerstål som tidigare var programledare i Äntligen Hemma.

http://www.mairo.se/
 
MEA: Funkar skenan från IKEA bra? Hänger den upp sig eller något? Jag har också funderat på att köpa sådana men vill ju självklart att det ska vara funktionella. Det är ju sedan också i en bra prisklass.

Min mamma köpte skenor och gardiner hos en persiennaffär och det var riktigt svin dyrt, för 4 fönster med 15 längder kostade kalaset 25 000 kr. Alldeles för mycket pengar för mig iaf.

Tacksam för svar och tips!

/Linda

 
Jag har oxå köpt denna skena från Ikea men den har stått i förrådet sedan en månad tillbaka så om den inte är bra så är det nog svårt å byta den!

Vi har INGA panorama fönster utan helt vanliga "radhus" fönster, veranda o två fönster jämte...men jag gillar den rymd sådana skenor ger.

Så nu idag ska jag gå o köpa gardiner...fast i en riktigt syatélje...köpte gardiner från Coop en gång o skulle sy upp dom men ingenting vart rätt på dessa gardiner...dom var sååå snea!

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.