Hej!

Jag går i tankarna att placera solpaneler på taket. Här i Sverige har vi inte så mycket sol så frågan är om detta är en hållbar lösning året om.

Vad tycker ni med färdiga installationer? Har det varit värt det? Hur mycket kostade era anläggningar och hur mycket fick ni ut av det? Betalar det för sig själv, så att säga?

Mvh larssson
 
Det satt solfångare på huset redan när jag köpte det, men jag är helnöjd.

Om det är en hållbar lösning året runt, tyvärr inte... Måste kombineras med något typ värmepump, pellets själv kombinerar jag med vedeldning.

Jag tror man kan säga att solvärme kan stå för 25% av det årliga värme och varmvattenbehovet.

En anläggning betalar sig själv oftast efter minst 10år som kan tyckas vara ganska lång tid. Men solfångare har lång livslängd 30-40år.

Men det är mig veterligen det enda oberoende och helt skötselfria värmesystemet ännu.
 
AXS
Man betalar även en del för bekvämligheten. Slippa elda eller fippla med annan vattenuppvärmning sen vår till tidig höst är för mig värt en hel del.

Det "betalar" sig snabbare om du använder mycket varmvatten på sommaren, är det bara till uppvärmning är det inte lika smart.

Vad har du för system idag?
 
25% låter ändå väldigt bra. Det är inte mitt hus utan jag hjälper mina föräldrar lite med sin villa. Min far är tyvärr inte lika kvick som han varit innan, tyvärr. Jag tror att det är en bergvärmeinstallation de använder just nu. Jag vill minnas att vi pratat om att även det betalar för sig på ca 10 år så att det är en långsiktig investering tror jag inte ska vara några som helst problem. Min ledande tanke är att huset ska vara så lättskött som möjligt så far slipper anstränga sig alltför mycket. Kan det dessutom värma vattnet är det ett stort plus! :)
 
AXS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.