Är just i taget med att köpa plana solpaneler för att fixa varmvatten på sommaren då jag vill slippa elda i kaminen.
Ca 4, 6 Kvm i två paneler.
Nu är mitt hus stående litegrann nord-sydlig riktning alltså taket är lutande mot väster och öster. Vi bor vid kusten och har därmed ofta klar himmel med mycket sol.
Ska jag lägga en panel på ena sidan och en på andra för att få morgon resp eftermiddagsol eller ska jag lägga bägge mot syd-väst?
 
Jag tycker att du ska montera solfångarna i syd-väst.

Man behöver inte montera solfångarna i syd utan syd-väst eller syd-öst går även bra utan för stora förluster.

Om man monterar solfångarna i rent väst eller öst läge får man lägga på 50% extra på solfångarytan för att motsvara syd läge.
 
Om man monterar solfångarna nån annanstans än på huset för att få 100% sydläge, hur långt ifrån ack.tanken kan man dra sig utan allt för stora förluster?
 
bryggtomten skrev:
Om man monterar solfångarna nån annanstans än på huset för att få 100% sydläge, hur långt ifrån ack.tanken kan man dra sig utan allt för stora förluster?

Tyvärr kan jag inte svara på den frågan då flera faktorer spelar in för att kunna räkna ut förlusterna.

- Längd på kulverten
- Hur väl isolerad kulverten är
- Kulvertens diameter


Är säkert flera faktorer man ska tänka på som jag inte har tagit med.

Mvh
 
Redigerat:
S
Men att lägga solfångarne i sydlig riktning även om det blir några meter längre måste ju löna sig än att lägga de i sydväst läge där förlusten uppskattas väl till c. 10% om både platserna är skuggfria. Är kulverten välisolerad bör inte förlusterna vara allt förstora? Bryggtomten - varför plana solfångare?
 
Du ska inte lägga paneler i olika riktning detta är alltid det dåligaste alternativet. Fast det är klart om du får med i kalkylen två slingor/värmeväxlare samt två styrautomatik:er samt solkoppel så går det ju. ;)

Man tappar inte så mycket som man tror på att lägga panelerna ur vinkel från syd. och 50% är det rätta "påslaget" för att kompensera för dålig vinkel.

Har själv mina i östlig riktning och de fungerar prima, förrutom att de läckte på nåt vis så jag har tillbringat två dagar på taket med att fixa skiten :(
 
Ja och det bekräftar jag ju ovan? ;)
 
Ja se där vad fel det kan bli om man läser för snabbt, fel från min sida! :rolleyes:
 
SolMikael skrev:
Bryggtomten - varför plana solfångare?
Paket med komplett värmesystem till vårt hus innehåller 4,6 kvm plana solpaneler. Och enligt vad jag läst är de något bättre, fast det kanske inte är så objektiv text;)
Dock säljer de både plana och vaccumrör där.

Systemet är vattenmantlad kamin, acktank, solpanel och skorsten. Sitter nu och filar på storlek på,acken och solpanelerna.......

Jag tror vi kommer lägga panelerna syd-västlig. Mer väst än syd. Eftersom taket ligger i den riktningen.
 
S
Nu är inte jag på något sätt emot plana solfångare men läser man om skillnaden mellan plana och vakuum så uppger ju oberoende källor ofta att vakuum är mer effektivt under ett helårsbasis eftersom de kan producera mer värme under den kallare tiden av året. Ett annat bra sätt är ju att jämföra solfångare på SPs lista där de olika uppskattade värden för årligt utbyte uppges.
 
Tack för hjälp och visat intresse.:)
Tyvärr blir totalkostnaden för dyr för oss så vi har valt att ta bort solpanelerna i vårt värmesystem. :( Iallafall just nu.
Vi behåller solslingan i ackumulatortanken så vi kan kompletteran senare om vi vill.
 
Man får ändå ofta mer yta för pengarna om man köper platta så att vakum ger mer är inte riktigt sant om man ser till kostnaden. Däremot om man utgår från samma aperturyta så är de effektivare även om nya platta är väldigt bra.
 
bryggtomten skrev:
Är just i taget med att köpa plana solpaneler för att fixa varmvatten på sommaren då jag vill slippa elda i kaminen.
Ca 4, 6 Kvm i två paneler.
Nu är mitt hus stående litegrann nord-sydlig riktning alltså taket är lutande mot väster och öster. Vi bor vid kusten och har därmed ofta klar himmel med mycket sol.
Ska jag lägga en panel på ena sidan och en på andra för att få morgon resp eftermiddagsol eller ska jag lägga bägge mot syd-väst?
Den dan du ska sätta. Kolla lite innan och logga hur många soltimmar du har på varje sida. Kolla om det skiljer något.
 
Anders Svensson skrev:
Den dan du ska sätta. Kolla lite innan och logga hur många soltimmar du har på varje sida. Kolla om det skiljer något.
Tack för tipset. Nu har jag ju lite tid på mig att undersöka:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.